13 tips om serieus resultaat te bereiken in 2015

We kijken terug op een schitterend 2014. Wat was het spannend, uitdagend maar vooral leerzaam. Begin 2014 lanceerden we Websitehuren. En nu, een jaar later, ligt er een stabiel fundament waar we op voort kunnen bouwen. Dat maakt ons dankbaar! We zijn dankbaar voor onze klanten, voor onze partners en voor het resultaat.

Nu staat een nieuw jaar voor de deur en dat brengt nieuwe (leuke) uitdagingen met zich mee. We hebben de strategie alweer uitgedacht en deze natuurlijk gekoppeld aan een TODO list (aanrader). We willen vanaf 2016 minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand hebben en daarvoor gaan we keihard aan de slag met ons nieuwe online marketing strategie.

Eind 2014 hebben we een Helpcentrum ingericht, om onze klanten nog beter van dienst te zijn en minder afhankelijk te maken. Ook hebben we succeswebsites.nl in een nieuw jasje gestoken. Daarmee moet de conversie gaan stijgen zodat we nog meer ondernemers van dienst kunnen zijn. Natuurlijk heeft de meeste tijd in de websites voor onze klanten gezeten. Dat het werkt is al meerdere keren bewezen. Leuk om te zien! Toch willen we onze online training nog beter maken zodat klanten nog eenvoudiger aan de slag kunnen gaan met hun eigen website.

We gaan je onze online marketing strategie aanleren

Om je optimaal te helpen om in 2015 een krachtige marketing machine van je website te maken gaan we je precies vertellen wat wij zelf doen / hebben gedaan om dit te realiseren. Sommige ondernemers zijn bang dat ze teveel concurrentie hebben. Nou, als er één markt is waar enorm geconcurreerd wordt dan is het de onze wel. Logisch, onze collega’s snappen het spelletje ook.

Tip 1: Ontwikkel een conversiegerichte website

In vorige artikelen hebben we je het belang van een conversiegerichte website al eens uitgelegd. Toch denken veel ondernemers dat dit niet zo belangrijk is. Nou, onderschat dit niet. Natuurlijk ga je hier pas echt profijt van hebben als je veel bezoekers op je website krijgt maar, maak dit de hoogste prioriteit! Het design van een website is enorm belangrijk om echt resultaat te behalen. Zelf hebben we afgelopen jaar een gloednieuw ontwerp gemaakt om ook onze conversie te verbeteren. Nu gaan we alles meetbaar maken om vervolgens verder te kunnen optimaliseren. Later dit jaar zal ik je laten zien wat we precies hebben gedaan.

Waar moet je op letten?

De conversie van een website is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan kleurgebruik, afbeeldingen, video’s, sturing via knoppen, gebruikersgemak, de indeling en natuurlijk teksten. Kleurgebruik brengt nogal wat discussies teweeg. Wij hebben gemerkt dat groentinten, oranjetinten en blauwtinten goed werken.

Sturing via knoppen, de indeling en gebruikersgemak

De conversie van een website wordt voor een groot deel bepaald door dit onderdeel. En zeker op dit onderdeel slaan veel ondernemers de plank mis. Gebrek aan focus in diensten is regelmatig het probleem. Hoeveel koppen heeft jouw website? Hoeveel buttons staan er op de homepagina? Waar stuur je bezoekers naartoe? Een website heeft een doel (tenminste, dat werkt goed…). Dit is nogal een uitdaging voor veel ondernemers. Vaak wordt de focus achterwege gelaten omdat ze bang zijn dat ze potentiële klanten mislopen. In de praktijk wijst zich uit dat focus juist zorgt voor meer klanten. Waarom? Terechte vraag. Binnenkort schrijf ik een artikel die verder ingaat op de conversie van een website.

Om toch een basis voor je op te zetten waar je direct mee aan de slag kunt gaan:
Indeling voor je Menu: Home, over ons, diensten, referenties, blog, contact.
Indeling voor je Homepagina: Call to action in de header, daaronder een stukje sales tekst of direct een aantal diensten met button naar de pagina’s. Op de pagina’s plaats je dan een contactformulier zodat bezoekers direct contact met je opnemen als ze dat willen. Natuurlijk moet je goede teksten, video’s en afbeeldingen aan die pagina’s koppelen.

Zorg dat klanten binnen 2 klikken contact met je kunnen opnemen. Maak het niet ingewikkeld, ga voor gemak!

Tip 2: Schrijf teksten die verkopen

Één van de belangrijkste factoren voor conversie: Goede teksten! En wat vinden we dat toch moeilijk! Vaak is de grootste uitdaging dat we teveel willen vertellen. Een goede tip hierbij is om te bedenken wat de mogelijke problemen van je potentiele klanten zijn en wat ze moeten horen om erachter te komen dat jij de oplossing hebt. Durf vooral kort en krachtig te zijn (hou wel rekening met de eisen van zoekmachines). Durf bezoekers uit te dagen en stimuleer ze om contact met je op te nemen (je mag best een beetje pushen). Wij gaan dit jaar voor onze klanten een extra dienst toevoegen die helpt om teksten te schrijven die verkopen. Hierdoor verwachten we dat ze nog meer resultaat gaan halen uit hun website. Nog een paar concrete tips: Denk om je taalgebruik, hoe je jouw doelgroep aanspreekt (met u of met je?) en schrijf probleem oplossende teksten.

Tip 3: Laat je website visueel aansluiten bij je doelgroep

Afbeeldingen spelen ook een belangrijke rol, dit omdat het een bepaalde sfeer met zich meebrengt. Dit is één van de redenen dat we in de websites van onze klanten veel beeldmateriaal in de header gebruiken. Afbeeldingen roepen sneller emoties op en je weet wat ze zeggen… Koopgedrag wordt beïnvloedt door emoties. Je kunt je dan misschien wel voorstellen wat video’s met je doen. Goede video’s wel te verstaan. Korte, krachtige en aansprekende video’s verhogen de conversie enorm. (De meeste) Mensen vinden het makkelijker om naar een video te kijken dan ellenlange teksten te lezen. Omdat er direct een visuele beleving bij komt kijken zorgt een video voor meer impact, blijft beter hangen en zorgt voor vertrouwen. Dit stimuleert wederom het koopgedrag. Ook dit onderwerp krijgt later dit jaar meer aandacht (waarschijnlijk d.m.v. een video).

Tip 4: Bedenk een effectieve content strategie

Effectieve content strategie. Hoe doe je dat dan? In ons artikel: “De ideale content strategie” hebben we al uitgelegd hoe content kan bijdragen aan de groei van je onderneming. Lees dit artikel nog eens door en ga voor de verandering echt actief aan de slag met content! Dit kan op allerlei manieren zijn. Denk aan artikelen, infographics, video’s etc. Tegen welke problemen loopt je doelgroep aan en hoe zou jij ze via zojuist genoemde manieren kunnen helpen? Ga eens brainstormen over alle problemen die je doelgroep heeft! Natuurlijk hoort hier ook een stukje onderzoek bij. We kunnen gewoon achterhalen waar internetgebruikers naar zoeken. Daardoor kun je heel gericht aan de slag gaan met het creëren van je content! Bij Websitehuren schrijven we zowel blog artikelen als landingspagina’s. De landingspagina’s zijn puur gericht op zoekwoorden waarop we bovenaan in Google willen komen. De blog artikelen schrijven we echt om onze doelgroep te helpen.

Tip 5: Schrijf blogartikelen die problemen oplossen

Ik heb het zojuist al even benoemd. Los de problemen van je doelgroep op! Regelmatig krijgen we dan de vraag: “Maar dan heeft de klant me toch niet meer nodig?” Uit de praktijk blijkt dat dit juist voor meer klanten zorgt. Je lost namelijk niets voor ze op. Je geeft ze alleen de kennis die ze nodig hebben om het probleem op te lossen. In 9 van de 10 gevallen hebben ze jouw expertise nodig om het probleem daadwerkelijk op te lossen. Wij gaan zelf elke week meerdere artikelen online plaatsen waarin we ingaan op de problemen van onze doelgroep. Dit artikel is daar een voorbeeld van. Hoe haal je nou echt resultaat uit je website? Volg de 13 tips!

Google is volledig gericht op waarde. Als Google ziet dat jij waardevol bent voor je doelgroep dan ga je steeds hoger in de Google rankings komen. En dat is toch wat je wil?

Tip 6: Respecteer de tijd

Bij een serieuze content strategie moet je er wel rekening mee houden dat het tijd, energie of geld kost. Je moet de artikelen zelf schrijven of uitbesteden. Dan moet je ze op je website plaatsen, ze optimaliseren voor de zoekmachines en dat blijven doen om steeds hoger in de rankings te komen. Hier is gewoon tijd voor nodig. Laat dit je niet tegenhouden. Bouw gewoon door aan je website, aan waardevolle content en je zult zien dat je met de tijd steeds hoger in de zoekmachines gaat scoren.

Als je direct bovenaan Google wil verschijnen dan moet je gaan adverteren. Dit kost (afhankelijk van de concurrentie) geld en vraagt ook om de nodige kennis en ervaring.

Tip 7: Ga content voor landingspagina’s uitbesteden

Wij hebben als doel om minimaal 120 landingspagina’s online te zetten dit jaar. Je begrijpt dat we dat niet allemaal zelf gaan schrijven. Dan houden we geen tijd meer over voor andere zaken. Daarom besteden we dit uit een een goede tekstschrijver. Dit kunnen we aan iedereen aanbevelen. Als je goed zoekt kun je goede schrijvers vinden die goed betaalbaar zijn. Mocht je er niet uitkomen, neem dan even contact met ons op. Dan helpen we je graag verder.

Tip 8: Wees behulpzaam en actief op social media

Eigenlijk spreekt deze tip voor zich. De artikelen die je schrijft om problemen van je doelgroep op te lossen kun je ook op social media plaatsen. Ga aan de slag met een programma die je helpt om posts automatisch online te zetten, dat scheelt je veel tijd. Ook kun je inspirerende quotes of mooie artikelen/ video’s delen waarvan jij denkt dat het interessant is voor je doelgroep. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw netwerk op de hoogte blijft van wat je doet en wat je beweegt. Hier ontstaat altijd wel werk door. Ga ook eens op fora of groepen kijken of je ergens kan helpen. Deze actieve manier van benaderen kan veel opleveren.

Tip 9: Werk gestructureerd en planmatig

Gestructureerd en planmatig werken helpt je om tot het gewenste resultaat te komen. Het kan best frustrerend werken als je niet direct resultaat ziet. Daarom deze tip. Blijf gewoon doorgaan, hoe je aan je plan en wen jezelf een structuur aan die goed vol te houden is. Je zal zien dat je uiteindelijk het gewenste resultaat bereikt. Zo is onze structuur als volgt: Elke week twee waardevolle artikelen, elke maand 10 landingspagina’s en elke maand 1 video online plaatsen. Dit plannen we in en voeren we structureel uit.

Tip 10: Regel referenties als sociaal bewijs

Een heel belangrijk onderdeel van je website zijn de referenties. Referenties zijn namelijk het sociale bewijs dat jij goed bent in wat je doet. Je kunt nooit teveel referenties op je website hebben staan. Enthousiaste klanten zorgen voor klanten. Zelf gaan we dit jaar een aantal klanten filmen om het nog persoonlijker te maken. Tijdens de film kan de klant dan vertellen wat er gedaan is en wat het resultaat is. Verras je bezoekers met enthousiaste referenties! Het werkt gegarandeerd.

Tip 11: Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Ook zoekmachine optimalisatie blijft belangrijk. Eigenlijk blijf je hier altijd wel mee bezig. Onze tip is om een expert in te huren die aan de slag gaat om bepaalde doelen te realiseren. Maak alles meetbaar en blijf je website verbeteren! Als je een WordPress website gebruikt dan kunnen we je direct aanbevelen om de SEO by Yoast plugin te installeren. Met die plugin kun je een deel van de optimalisatie eenvoudig zelf uitvoeren. Je begrijpt dat wij zelf verstand hebben van zoekmachine optimalisatie. Daarom werken we maandelijks aan het optimaliseren van pagina’s en artikelen en voegen we continu nieuwe content toe. Ook zorgen we voor nieuwe kwalitatieve backlinks en zijn we actief bezig met het verbeteren van de technische SEO.

Tip 12: Ga actief bouwen aan je emaillijst

Als je bovenstaande tips gaat uitvoeren dan krijg je steeds meer bezoekers op je website. Zorg ervoor dat je een deel van deze bezoekers aan je bindt door ze de mogelijkheid te geven om hun naam en emailadres achter te laten (een optin). Een optin koppel je aan een emailmarketing systeem waar alle adressen worden opgeslagen. Wij hebben een e-book die bezoekers kunnen downloaden in ruil voor naam en emailadres. Naast en onder dit artikel kun je de optin vinden daarvoor. Naarmate je meer adressen in je systeem hebt kun je aan de slag gaan met emailmarketing…

Tip 13: Bouw een persoonlijke relatie op met je doelgroep

En aan de slag gaan met emailmarketing is dan ook de laatste tip. De mensen die hun naam en emailadres aan jou geven kun je regelmatig mails sturen. Houd er hier weer rekening mee dat je hun problemen oplost, ze inspireert of op de hoogte brengt van leuke aanbiedingen/nieuwtjes. Ga niet op de spam toer. Dat gebeurt al veel te veel.

Omdat je naam en emailadres hebt gekregen kun je ze altijd persoonlijk aanspreken. Hierdoor kun je via een geautomatiseerd systeem een persoonlijke relatie met ze opbouwen. Dat is toch geweldig? Wij hebben vorig jaar nog niet zoveel met onze verzamelde mailadressen gedaan. Dit jaar gaan we een videotraining ontwikkelen om onze volgers verder te helpen. Daarbij geven we ook de gelegenheid om vragen te stellen.

Succes het komende jaar!

Ik hoop dat je aan de slag kunt met bovenstaande tips! Heel veel succes, maak er een mooi jaar van. Mocht je vragen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen! In de loop van het jaar zullen er meerdere artikelen verschijnen waarin we ook reflecteren op de door ons behaalde resultaten. Op die manier hopen we dat het voor jou ook meer gaat leven!

Voor meer tips verwijs ik je graag door naar andere blogartikelen of natuurlijk ons e-book.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.