Web copywriting for more results

Websteksten schrijven wordt vaak onderschat. Tekstje schrijven, knippen, in je website plakken, hoppa! Klaar is kees. En nu maar wachten op klanten…

Ja, je zult merken dat het resultaat vaak wegblijft. Jammer is dat, want dat is toch de reden dat je geïnvesteerd hebt in een website? Je wil toch resultaat?

Wij hebben in de afgelopen periode veel gewijzigd aan de teksten op onze website. In eerste instantie probeerden we zoveel mogelijk informatie te geven. Ons overtuiging: “Potentiële klanten moeten uitgebreid geïnformeerd worden over ons aanbod en onze voordelen.”

Alle technische zaken uitleggen, alle details omtrent hosting e.d. uitleggen. Doe jij dat ook met jouw dienst/product? … Het is belangrijk om alleen datgene te vermelden dat noodzakelijk is. Durf jij feedback te vragen aan je omgeving?

Wat vind je van de teksten op onze website? Wat zou volgens jou beter kunnen? Worden al jouw vragen beantwoord?

Webteksten schrijven die resultaat opleveren

Hoe schrijf je dan webteksten die ervoor zorgen dat je resultaat krijgt? Volgens mij moet je rekening houden met de volgende aspecten:

  • Welke manier van webteksten schrijven spreekt mijn doelgroep aan?
  • Welk niveau heeft mijn doelgroep?
  • Welke behoeften heeft mijn doelgroep?
  • Webteksten schrijven met duidelijke opdrachten

Welke manier van webteksten schrijven spreekt mijn doelgroep aan?

Deze vraag maakt webteksten schrijven zo lastig. Je moet gaan ontdekken welke manier van schrijven jouw doelgroep aanspreekt.

Aannames doen is nooit goed, test het maar. Ga je informeel of formeel te werk? Tutoyeren of niet?

Zoekt je doelgroep naar hele lappen tekst of moet je het kort en bondig houden?

Zijn de mensen uit je doelgroep creatief of zijn ze juist rationeel? Een combinatie? Als je deze vragen afstemt op je doelgroep dan wordt webteksten schrijven steeds interessanter. En het resultaat steeds beter.

Welk niveau heeft mijn doelgroep?

Ook niet onbelangrijk. Welk niveau heeft de doelgroep waar je voor schrijft? Webteksten schrijven voor advocaten vraagt een andere stijl van schrijven dan wanneer je schrijft voor docenten.

Hou er rekening mee dat je jouw doelgroep wil aanspreken op hun eigen niveau. Op deze manier bereik je meer resultaat.

Welke behoeften heeft mijn doelgroep?

Wanneer je weet wat de behoefte is van je doelgroep dan kun je daar heel gericht op ingaan. Met welke vragen komen de bezoekers naar jouw website? Webteksten schrijven die antwoord geven op de vragen van bezoekers en die ingaan op de behoeften van bezoekers zorgen ervoor dat bezoekers veranderen in klanten.

Je moet de oplossing bieden!

Weet jij wat de behoeften van je doelgroep zijn? Weet jij welke oplossing jij biedt? Communiceer je dit helder? Wanneer je concreet maakt in welke behoeften jij voorziet dan zorg je ervoor dat de bezoeker weet dat hij bij jou in goede handen is.

Webteksten schrijven waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt zorgt ervoor dat je een expert status opbouwt. Mensen kopen graag van experts. Op die manier gaan bezoekers je vertrouwen. Dan zal de beslissing om klant te worden eenvoudiger gemaakt worden. Weet wat je schrijft!

Webteksten schrijven met duidelijke opdrachten

Om optimaal resultaat te halen uit jouw webteksten moet je ervoor zorgen dat je bezoekers een opdracht geeft. Je stuurt ze door de website heen en zorgt ervoor dat de vragen die ze hebben worden beantwoord.

Uiteindelijk wil je dat zoveel mogelijk bezoekers (die baat hebben bij jouw oplossing) klant van je worden. Dit doe je door de zogenaamde call-to-actions strategisch te plaatsen. Een call-to-action zorgt ervoor dat je bezoekers in een richting helpt.

Naast de call-to-actions is het ook goed om bezoekers door te verwijzen naar andere waardevolle artikelen.

Vind je dit een interessant artikel? Leer blog artikelen schrijven die waarde toevoegen.

Even een voorbeeld zodat je ziet hoe je dat doet.

Waardevolle webteksten schrijven

Schrijf waardevolle webteksten waarbij je ten alle tijden rekening houdt met je doelgroep. Je schrijft voor hun. Gebruik niet teveel lange zinnen of moeilijke woorden. Wees helder, geef antwoord op vragen en bied oplossingen.

Zorg ervoor dat je weet wat de behoefte van je doelgroep is en speel daarop in. Besef het belang van goede webteksten schrijven en ga ermee aan de slag!

Wat zou je kunnen verbeteren aan jouw webteksten?

0 answers

Post a Comment

Participate?
Feel free to contribute!

Write a comment

Email address will not be published. Required fields are marked with *

This site uses Akismet to reduce spam. See how your comment data is processed.