Online marketing advies

Voor veel ZZP’ers is het moeilijk om online marketing op de juiste manier in te steken. Wat moet je doen en hoe moet je het doen? Dat is de uitdaging.

Online marketing: Alle online activiteiten die bijdragen aan de verkoop van je product of dienst.

De kwaliteit of de kwantiteit van je online activiteiten speelt daarin een grote rol.

Hoe zet je de juiste online activiteiten op?

Ken je doelgroep

Beginnen bij het begin. Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen? Je moet je doelgroep in kaart brengen om je online marketing optimaal in te zetten.

Pieter is een specialist in teamtrainingen. Hij kan ervoor kiezen om zijn marketing in te richten op alle teams die er zijn. Maar, kan Pieter ALLE teams in Nederland helpen? Nee. Dat zijn er veel te veel. Daarom kan hij er beter voor kiezen om zijn doelgroep nog scherper neer te zetten. Hij kiest ervoor om teamtraining te geven voor teams van commerciële organisaties. Met dit besluit filtert hij zorg, onderwijs en andere overheidsinstellingen. Het voordeel van dit besluit is dat Pieter in zijn communicatie alles kan richten op de commercie. Wat is de grootste pijn binnen organisaties die ervoor zorgt dat ze een teamtraining organiseren? Pieter besluit om een lijst te maken:

Wat is de pijn van je doelgroep?

  • De commerciele doelstellingen worden niet behaald.
  • Er is geen eenheid binnen het team
  • De cultuur is taakgericht i.p.v. mensgericht
  • Collega’s werken niet efficient samen
  • De communicatie tussen management en het team botst
  • Er is geen ruimte voor relatie waardoor er geen sfeer van vertrouwen is

Pieter besluit dat dit de grootste pijnen zijn van zijn doelgroep.

TOEPASSING: Kun je dit voor je eigen doelgroep bedenken?

Als je jouw doelgroep en hun pijn goed in kaart hebt gebracht kun je alle communicatie en strategieën hierop inrichten. Omdat je volledige focus hebt op één doelgroep kun je heel concreet oplossingen gaan bieden voor hun problemen. Als je dit doet zorg je ervoor dat door jouw kennisdeling een bepaalde status wordt verworven. Een expertstatus. Deze status zorgt ervoor dat je meer gevraagd gaat worden.

Om weer even verder te gaan in het verhaal van Pieter…

Pieter besluit om zijn website volledig op zijn doelgroep af te stemmen. Hij zorgt ervoor dat hij de juiste strategieën verwerkt waardoor bezoekers makkelijk de juiste info krijgen en contact kunnen leggen.

Hij besluit om aan de slag te gaan met contentmarketing en advertenties. Hij begint met het schrijven van blogs die problemen oplossen van zijn doelgroep. Daarnaast richt hij een landingspagina in om vervolgens via Google Adwords een campagne te draaien.

Binnen een aantal dagen heeft Pieter een eerste aanvraag via zijn website. Als het een keer lukt, weet hij dat het zeker vaker gaat lukken.

De realiteit lijkt zoveel moeilijker

Bovenstaande lijkt wellicht te rooskleurig. Dat komt dan waarschijnlijk omdat jij een ander referentiekader hebt. Wellicht heb je zelf al jaren een website online waar je helemaal geen aanvragen binnen krijgt. Of, misschien ken je collega ondernemers die jaren tevergeefs lijken te zwoegen.

Wij weten dat het wel werkt zoals het voorbeeld van Pieter. Je moet alleen de juiste online strategie hanteren.

Ons advies voor jou

De basis van de online strategie is je website. Daarmee helpen we je graag. Daarna moet je met de juiste strategie aan de slag gaan. Focussen op organische groei of op advertenties. Aan jou de keuze.

Landingspagina’s in combinatie met advertenties zorgen voor snel resultaat. Heb je dat al eens geprobeerd? Je hebt daar wel wat budget voor nodig.

Heb je geen budget? Ga dan aan de slag met contentmarketing. Begin zoals Pieter en ga structureel aan de slag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *