Zoekmachine optimalisatie of Google Adwords?

Google Adwords is inmiddels een bekend fenomeen om potentiële bezoekers naar je website te lokken. Miljoenen bedrijven over de hele wereld maken gretig gebruik van Adwords om op de korte termijn bezoekers te trekken. Echter worden deze campagnes niet tot nauwelijks gemeten, bijgehouden en verbeterd waardoor het op de lange termijn nog wel eens meer kan kosten dan dat het oplevert.

In dit artikel beschrijf ik waarom naast het opzetten van een Google Adwords campagne het ook slim is om te kijken naar organische zoekmachine optimalisatie.

Google Adwords

Google Adwords geeft je de mogelijkheid om voor een vooraf afgesproken geldbedrag bezoekers naar je website te brengen. Door je advertentie(s) zo in te richten dat de lezer nieuwsgierig raakt zorg je er voor dat een potentiële klant naar je website wordt geleid.

De voordelen van Google Adwords op een rijtje:

  • Je bereikt de juiste mensen die op zoek zijn naar de product of dienst die je levert
  • Door regelmatig de advertenties te onderhouden en te verbeteren kun je de kosten per klik flink verlagen en toch nog een grote hoeveelheid potentiële klanten naar je website brengen.
  • Je hebt zelf in de hand hoeveel geld je uitgeeft aan je campagnes
  • Door de website strategisch in te richten voor de Adwords campagne zorg je er voor dat de conversie stukken hoger ligt op de website.

De nadelen van Google Adwords in onze ogen zijn:

  • Je moet continu blijven betalen om nieuwe bezoekers naar je website te krijgen
  • Als je je in een branche bevindt met grote concurrentie zullen de kosten per klik blijven stijgen
  • Zonder de juiste kennis en ervaring kunnen de campagnes veel geld kosten en weinig opleveren.
  • Zodra je geen budget meer hebt voor je advertenties kun je niet meer adverteren.
  • Als je website niet conversiegericht is ingericht zul je niet het maximale resultaat uit je campagne halen

Onze tip is om naast adverteren in Google Adwords ook te kijken naar alternatieven zoals Bing Ads, Yahoo Search Marketing en Marktplaats Admarkt. Op die manier kun je op kosten besparen terwijl je toch potentiele bezoekers weet aan te trekken naar je website. Zet je geld nooit op één paard.

Zoekmachine optimalisatie

Organische zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van allemaal kleine verbeterpunten aan je website. Daarnaast is organische zoekmachine optimalisatie ook het bloggen over onderwerpen uit je branche (zoals wij doen) waardoor deze pagina’s in de zoekresultaten zullen verschijnen op het moment dat iemand hier op zoekt.

De voordelen van zoekmachine optimalisatie op een rijtje:

  • Langzaamaan zal het je steeds meer bezoekers opleveren
  • Op de langere termijn een veel effectievere en goedkope oplossing ten opzichte van Google Adwords
  • Eenmaal goed opgezet vereist het nog maar minimale onderhoud en zorgt het voor hoge conversie.

Persoonlijk kan ik geen nadelen benoemen voor zoekmachine optimalisatie. De tijd en energie die ik in het optimaliseren van een website steek verdient zich dubbel en dwars terug. Eenmaal goed opgezet hoef je er niet meer zo vaak naar te kijken als in het begin en kun je langzaam maar zeker gaan genieten van het resultaat. Hoe meer tijd en energie je in het optimaliseren van je website steekt, hoe meer resultaat je eruit zult krijgen.

Ons advies

Natuurlijk ben je benieuwd wat nu voor jou de beste oplossing is. Ons advies is om een combinatie van zowel Google Adwords als zoekmachine optimalisatie te doen.

Waarom een combinatie? Omdat je in dat geval via beide internet marketing methodes nieuwe bezoekers weet te krijgen.

  • Heb je een wat groter budget beschikbaar? Kies er dan voor om eerst een goede Google Adwords campagne op te zetten. Eenmaal opgezet kun je je focussen op de organische zoekresultaten
  • Huur een erkend bedrijf in om de Google Adwords campagne op te zetten en de organische zoekmachine optimalisatie uit te voeren. Je zult hier veel meer profijt uit halen en je kunt jezelf blijven focussen op je eigen werk.

Zolang je bovenstaande internet marketing methodes consequent toepast dan zul je afhankelijk van je branche vrij vlot goede resultaten kunnen behalen. Elke branche is anders dus laat je goed informeren voordat je door een bedrijf je campagnes laat opzetten en beheren.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij over dit artikel denkt. Vond je het waardevol? Zou jij het anders aanpakken? Of heb je tips voor onze lezers? Reageer op dit artikel en help anderen de juiste keuze te maken.

Of ben je op zoek naar een zoekmachine optimalisatie bedrijf in Nederland? Laat je eens in een vrijblijvend adviesgesprek door mij adviseren.

PS. Deel dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *