Conversie betekenis: wat is conversie eigenlijk?

“Een website zonder conversie is zinloos!”

Wellicht heb je dit laatst door iemand horen zeggen. Wat wordt daar mee bedoeld? Waarom is een website zonder conversie zinloos?

Bij Succeswebsites vinden we het belangrijk dat onze klanten zelfstandig aan de slag kunnen gaan met hun website en online marketing. We kunnen dit alleen waarmaken als we alles eenvoudig maken. Want, pas als je het begrijpt kun je aan de slag gaan!

In dit artikel gaan we de term conversie uitleggen zodat de betekenis helder voor je is. Daarnaast gaan we ook een heel aantal vormen van conversie toelichten. Dan ga je als het goed is ook begrijpen waarom conversie zo belangrijk is!

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • De betekenis van conversie
  • Soorten conversie via je website
  • Conversie als hefboom
  • Je website conversiegericht inrichten

Conversie betekenis: bereikte resultaten

Wij vertalen conversie altijd zo platgeslagen mogelijk naar; resultaat uit je websitebezoeker halen. Een synoniem voor conversie: ommekeer, suggereert dat al. Wat er gebeurd is dat een bezoeker een ommekeer maakt naar een potentiële klant. Hoe wordt iemand een potentiele klant van jouw bedrijf? Bijvoorbeeld door een contactformulier in te vullen, zijn naam en e-mailadres achter te laten in ruil voor een e-book of bijvoorbeeld door een offerte aan te vragen. Daarom noemen we dit dus ook wel resultaat uit je bezoekers.

Soorten conversie via je website

Zoals ik hierboven al aangaf zijn er meerdere manieren om bezoekers te converteren. Dit zijn de meest voorkomende:

Conversiedoel 1: Contacformulier invullen

Website bezoekers die een contacformulier invullen zijn vaak geïnteresseerd in je product of dienst. Dit is een uitgelezen kans om een leuk gesprek met iemand te hebben en je product of dienst aan te bieden. Echter zijn contactformulieren niet heel laagdrempelig. Daarom is het verstandig om alleen de benodigde gegevens te vragen. Denk hierbij aan naam, telefoonnummer en e-mailadres.

Conversiedoel 2: Optins richting e-maillijsten

Wat tegenwoordig onmisbaar is voor ondernemers die met consumenten werken: optins! Optins zijn de formulieren waarbij meestal alleen om naam en e-mailadres wordt gevraagd in ruil voor een e-book, videocursus of een challenge. Dit is de meest laagdrempelige manier om contact te maken met potentiele klanten. Als iemand het formulier invult komen ze op je e-mailmarketinglijst te staan. Hier kun je het beste een autoresponder (systeem die automatisch berichten verstuurd om de zoveel dagen) aan koppelen waardoor er periodiek een waardevol mailtje wordt gestuurd. Op deze manier kunnen potentiele klanten kennismaken met jou als ondernemer, je kennis en je manier van werken. Na verloop van tijd kun je de potentiele klant middels een speciale aanbieding, webinar of seminar converteren naar klant.

Conversiedoel 3: Open inschrijving voor seminar of webinar

Je kunt uiteraard ook direct vanaf je website een webinar of seminar promoten met open inschrijving. Hier kunnen potentiele klanten laagdrempelig een “goedkoop” seminar of een gratis webinar volgen waarin je jouw dienst aanbiedt.

Belangrijk om te weten: Om een zo hoog mogelijke conversie te krijgen moet je het zo laagdrempelig mogelijk aanbieden. Zet daarom een hoge waarde tegenover het geven van contactgegevens. Een offerte aanvragen is minder laagdrempelig dan een gratis strategiegesprek t.w.v. €75,- aanbieden. Mensen zijn waarde gedreven, hier komt het neer op het principe van zaaien en oogsten.

Meer conversie? Geef betekenis aan je call to action!

Om nog wat dieper op conversie in te gaan ga ik nu wat toelichten over de hefboom die mogelijk is als je jouw conversie meetbaar maakt. Stel dat je 100 bezoekers hebt per maand en je hebt een conversie naar het contactformulier van 1%. Dat zou betekenen dat je 1 aanvraag per maand krijgt. Als je de conversie verhoogt naar 2% zou je met dezelfde bezoekers 2 aanvragen hebben. Als je bezoekersaantallen van 100 naar 200 stijgen en je hebt 2% conversie dan zou je 4 aanvragen per maand hebben.

Stel dat jij trainer of coach bent en je hebt 5 aanvragen nodig om 4 klanten te krijgen, dan kun je berekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt en hoe hoog je conversie moet zijn om je bedrijf flink op te schalen. Daarom is het zo belangrijk om je website conversiegericht in te richten. Want, als jij nu 500 bezoekers per maand hebt met 1% conversie en je optimaliseert je website dusdanig dat je 3% conversie hebt dan zou je van 5 naar 15 aanvragen gaan. Wat zou dat betekenen voor jouw bedrijf? Voor jou als persoon? Waarschijnlijk is de impact ongekend.

Je website conversiegericht inrichten

Dat brengt ons bij de website conversiegericht inrichten. Om je website optimaal te laten converteren moet je rekening houden met heel veel factoren. Dit zijn de 7 belangrijkste factoren voor conversieoptimalisatie:

  • Zorg dat de website professioneel overkomt
  • Zorg dat je je diensten of producten duidelijk aanbiedt en neem zoveel mogelijk bezwaren weg die contactmomenten belemmeren
  • Gebruik duidelijke sturing middels call-to-actions (knoppen, formulieren die tot actie aanzetten).
  • Zorg dat je veel waarde tegenover een laagdrempelige contactmoment zet. Dus biedt een gratis strategiesessie aan waarbij je de potentiele klant eerst helpt voordat je zakelijk met elkaar in zee gaat
  • Werk aan je expertpositionering door kennis te delen
  • Zorg dat bezoekers persoonlijk contact met je maken (goede over ons pagina met persoonlijke foto’s is hierin erg belangrijk) en laat je ervaring duidelijk naar voren komen
  • Zorg dat je website op ieder apparaat goed werkt en dat hij super snel de pagina’s laadt. Niets is frustrerender dan techniek die slecht werkt.

Wil je meer weten? Schrijf je dan hiernaast in voor de online training. Je ontvangt dan ook direct ons e-book “Meer succes met je website”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *