18 SEO tips om jouw website te optimaliseren
In dit artikel bespreken we 18 bewezen SEO tips (SEO betekent zoekmachine optimalisatie) waardoor je WordPress website beter dan ooit zal scoren in de zoekresultaten. Inmiddels is zoekmachine optimalisatie geen rocket science meer met de vele handige plug-ins die te koppelen zijn aan je WordPress website.
Tip van de dag: Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie? Meld je dan GRATIS aan voor onze videotraining en ontvang als bonus het boek “Zo werkt MARKETING!”.
Als je deze SEO tips leest en de tips ook daadwerkelijk toepast zal je website binnen enkele maanden, zo niet enkele weken beter scoren dan ooit.
Heb je na het lezen van deze SEO tips vragen of wil je over een bepaald onderwerp meer weten? Plaats dan een reactie bij dit artikel onderaan deze pagina
SEO tip #1: De basis: WordPress SEO plug-in
WordPress is afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de betere CMS systemen. Vroeger kon je WordPress enkel gebruiken voor het opzetten voor een blog maar inmiddels is het veel meer dan dat.
WordPress biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om op eenvoudige wijze een website te beheren en plug-ins te installeren wat de vindbaarheid van je website ten goede komt.
Er zijn verschillende plug-ins als het gaat om het optimaliseren van je website. Eén van die plug-ins is de WordPress SEO by Yoast plug-in. Met deze plug-in kan je de basis SEO tips toepassenop je website.
Als je de WordPress SEO by Yoast plug-in geïnstalleerd hebt krijg je onder elke pagina of blog bericht de mogelijkheid om de pagina te optimaliseren voor de zoekmachines.
De SEO plug-in van Yoast ziet er als volgt uit.
Je kan hier de volgende instellingen doen onder het tabblad Algemeen.
Focus zoekterm
Dit is de zoekterm waar je met die pagina op wilt focussen. Als voorbeeld willen wij met deze pagina ons focussen op de zoekterm: SEO tips. Laat je focus zoekterm terugkomen in je titel, omschrijving, pagina URL en ook in je titel van afbeeldingen en alt tags.
SEO titel
Dit is de pagina titel. Als voorbeeld zie je bij Snippet voorbeeld hoe dit er in de Google zoekresultaten uit komt te zien.
Meta-omschrijving
Dit is de omschrijving die je onder de groene URL ziet staan. Beperk het aantal tekens in de omschrijving tot maximaal 156 karakters. Als de omschrijving langer is zal Google een deel van je omschrijving weglaten. Wees zo concreet mogelijk en vertel direct wat de bezoeker op die pagina zal aantreffen.
- Paginatitel
- Pagina URL (ook wel permalink genoemd, meer hierover bij SEO tip #2)
- Pagina omschrijving
De dik gedrukte tekst die je ziet is de focus zoekterm.
Bovenstaande gegevens kan je allemaal invullen nog voordat je de pagina publiceert of opslaat als concept. Voordat je de tips op het tabblad pagina analyse ziet moet je dit wel doen.
Op dit tabblad zie je allemaal rode, gele, oranje of groene bolletjes. De groene bolletjes betekenen dat die SEO tips goed zijn verwerkt in je pagina. De bolletjes die geel of oranje zijn kunnen beter en de rode bolletjes hebben extra aandacht nodig want die zijn nog niet goed.
Zorg ervoor dat SEO tips die worden gegeven allemaal groen zijn. Op die manier is je pagina optimaal geoptimaliseerd.
SEO tip #2: Stel permalinks in
Google kijkt naar de opbouw van je URL’s. Als een pagina een link heeft als http://www.domeinnaam.nl/?p=123 dan kan Google niet zien waar de pagina over gaat. Maar als je je pagina de URL geeft http://www.domeinnaam.nl/zoekmachine-optimalisatie/7-seo-tips-voor-wordpress-websites dan ziet Google direct waar de pagina over gaat, namelijk 7 SEO tips voor WordPress websites.
Dit kan je met één simpel vinkje instellen in Google. Hiervoor ga je onder het kopje Instellingen naar de pagina Permalinks.
Standaard staat de permalink ingesteld op standaard. De verkeerde manier voor het verbeteren van je website voor de zoekmachines. Stel je permalink structuur in op Aangepaste structuur. Automatisch komt in het invulveld /%category%/%postname%/ of /%postname%/ te staan. Beide opties zijn goed. /%postname%/ houdt in dat je na de URL (bijvoorbeeld http://www.domeinnaam.nl) direct de paginanaam te zien krijgt http://www.domeinnaam.nl/dit-is-de-pagina-naam/). /%category%/ is voor als je wilt dat als je een blog artikel publiceert en die in een categorie plaatst, de categorie voor de paginanaam komt te staan. Bijvoorbeeld http://www.domeinnaam.nl/zoekmachine-optimalisatie/seo-tips. Dit houdt in dat als een pagina (bijvoorbeeld een blog) een categorie heeft deze eerst wordt getoond voor de titel van de pagina. Wij hebben bijvoorbeeld ook eerst zoekmachine optimalisatie in onze link staan voordat de pagina titel 7 SEO tips voor WordPress websites verschijnt. Dit maakt voor zowel de bezoeker als de zoekmachines duidelijk wat de categorie van de pagina is.
SEO tip #3: Snelheid van de website
Sinds een van de laatste Google Updates is de snelheid van een website erg belangrijk geworden. Als je namelijk 5 seconden moet wachten voordat een pagina geladen is heb je de neiging om snel de website te verlaten en op zoek te gaan naar een website die sneller is. Google heeft dit inmiddels door en stelt als eis dat je website snel moet laden wil je een goede score behalen in de zoekresultaten.
Onder andere het hebben van een goede webhosting provider is één van de beweegredenen maar om de snelheid van je website nog meer te verbeteren hebben de gebruikers van WordPress een cache plug-in ontwikkeld. Er zijn verschillende bekende plug-ins. Wij hebben voorkeur voor de plugin van Litespeed Cache of WP Rocket.
Beide plug-ins zijn erg goed en ik heb ze ook beide gebruikt.
SEO tip #4: Interne link structuur
Wil je een pagina die beter scoort in Google? Laat dan meerdere pagina’s verwijzen naar de pagina die beter moet scoren in de zoekresultaten. Dit kun je doen door relevante woorden aanklikbaar te maken en deze te laten verwijzen naar de desbetreffende pagina die beter moet scoren.
Ook hier zijn weer plug-ins voor maar zelf doe ik het handmatig waardoor je de kwaliteit van de links zelf kunt bepalen.
Tip van de dag: Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie? Meld je dan GRATIS aan voor onze videotraining en ontvang als bonus het boek “Zo werkt MARKETING!”.
SEO tip #5: Kruimelpaden op je website
Kruimelpaden (of broodkruimels) zijn interne links die laten zien op welke pagina je je op dat moment bevindt. Bij grote webwinkels zie je vaak een link onder de header waar staat: u bevindt zich hier: home – product categorie – productnaam.
Ook voor websites met veel pagina’s of blog artikelen kan dit erg handig zijn. Je zorgt er namelijk voor dat de Google robot makkelijker door je website kan navigeren waardoor hij alle pagina’s bezoekt.
Met de Yoast plug-in die we eerder hebben uitgelicht kun je ook eenvoudig en automatisch kruimelpaden aanleggen op je website. Op de interne links pagina onder het kopje SEO vind je de code voor het plaatsen van de breadcrumb.
Plaats de code boven je pagina titel (H1 tag). Dit is vaak een standaard locatie waar een website bezoeker verwacht het kruimelpad terug te vinden.
SEO tip #6: XML en HTML sitemaps
Een sitemap is een pagina waar allemaal links op staan die verwijzen naar alle pagina’s die op je website te vinden zijn. Met een sitemap ben je er van verzekerd dat Google je volledige website indexeert en niet enkel de meest bezochte of populaire pagina’s.
Er zijn twee soorten sitemaps: de XML en de HTML sitemap. De XML sitemap is een sitemap bedoelt voor de zoekmachines. Automatisch genereert de SEO plug-in van Yoast een XML sitemap maar als je het toch liever handmatig wilt doen kan dit via de website XML Sitemap Generator. De XML sitemap plaats je in de Root van je webserver.
Zorg er wel voor dat je de sitemap generator van Yoast uitzet (bij het menuitem SEO onder het kopje XML sitemaps) als je handmatig een XML sitemap aanmaakt.
Voor HTML sitemap kan je gebruik maken van een WordPress plug-in. Zelf maken we gebruik van de XML sitemaps van Yoast. Deze plug-in genereert automatisch een XML sitemap.
Zijn er bepaalde pagina’s die je wilt uitsluiten? Dan geef je in de code aan exclude=”paginanummer”. De paginanummer kan je terugvinden in de URL van je eigen browser als je op de desbetreffende pagina klikt in het CMS.
SEO tip #7: Google webmaster tool
Een super handige tool waar we zelf al jaren gebruik van maken is de Google Webmaster tool. De Google Webmaster tool kan je heel veel inzicht geven in je website.
De Google Webmaster tool geeft je inzicht in foutmeldingen, problemen en onduidelijkheden op je website. Ook kan je zien of bepaalde links op je website verwijzen naar een 404-pagina en je XML sitemap toevoegen zodat je er zeker van bent dat Google al je pagina’s indexeert.
De Google Webmaster tool mag niet ontbreken in deze lijst en ook niet in jouw lijst om je website te optimaliseren.
Bovenstaande SEO tips waren vooral de technische tips om je website beter te laten ranken. Hieronder volgen nog een aantal handige tips die grote invloed kunnen hebben op je zoekmachine posities.
SEO tip #8: Linkbuilding (off-site links)
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel voor het vindbaar maken van je website. Als er geen links naar je website verwijzen kan Google moeilijk bepalen wat de “waarde” van je website is. Probeer daarom zoveel mogelijk kwalitatieve links naar je website te krijgen.
Vroeger verstond men onder linkbuilding dat je je website moest aanmelden bij zoveel mogelijk startpagina dochters. Echter door de recente algoritme wijzigingen van Google is dat nu niet meer van belang. Wat belangrijker is, is dat je website veel op social media gedeeld wordt en dat je van alle kwalitatieve websites (bijvoorbeeld websites met hetzelfde onderwerp) een verwijzing naar je website krijgt.
Hieronder hebben we een opsomming gemaakt met de meest eenvoudige manieren om verwijzingen naar je website te krijgen. Sommige kosten wat tijd of onderhoud, anderen zijn weer eenvoudig te realiseren.
Blijf wel content creëren!
Ondanks dat backlinks ervoor zorgen dat je website rankt is het belangrijker om goede content (bijvoorbeeld blog artikelen) te schrijven. Als iets goed is delen website bezoekers het vanzelf. Zo kom je aan je gratis publiciteit en scoor je ook nog eens goed in de zoekmachines.
- Meld je website aan op enkele startpagina’s (niet te veel, maximaal 3 tot 5 stuks). Goede voorbeelden van startpagina’s zijn natuurlijk de bekende startpagina.nl en startkabel.nl
- Zorg bij voorkeur ervoor dat de links die je verzameld websites zijn met hetzelfde onderwerp
- Als je links verzamelt, verzamel dan niet alleen links die naar de homepagina verwijzen maar ook naar andere (interessante) pagina’s op je website
- Probeer bij links anchor teksten te plaatsen. Niet alle websites (zoals startpagina’s) staan dit toe, maar waar mogelijk toepassen. Maak hiervoor gebruik van verschillende zoektermen.
- Doe vooral niet mee aan uitwisselingsprogramma’s voor het verkrijgen van links. Regelmatig krijgen wij mails met het verhaal “Oh wat is je website mooi, we hebben een website die over hetzelfde onderwerp gaat; zullen we linkruilen?” Dit type links werkt slecht of zelfs niet en zorgt enkel voor een vervuilde link opbouw.
- Plaats een link naar je website op alle social media profielen (Twitter, Facebook bedrijvenpagina, Google Plus).
SEO tip #9: Maak gebruik van headlines
Headlines zorgen ervoor dat content op je website beter te scannen is. Vaak als men op zoek is naar bepaalde info dan wordt er gescand op een site ipv een hele pagina van A tot Z te lezen. Als je gebruik maakt van goede headlines kan een website bezoeker snel zien waar bepaalde onderdelen van je pagina / blog artikel over gaan.
Zorg er voor dat je in je headlines zoektermen verwerkt waar je op gevonden wilt worden.
SEO tip #10: Gastbloggen zorgt voor meer bezoekers
Gastbloggen is naast de rankingfactor ook nog eens goed voor je naamsbekendheid. Een van onze klanten blogt regelmatig op blogplatforms zoals Frankwachting. Het is belangrijk om te kiezen voor blogplatforms die aansluiten bij je doelgroep.
Met (gast)bloggen zorg je ervoor dat je een autoriteit wordt op een bepaalde gebied. Er zit enige tijdsinvestering in het bloggen maar kan op de lange termijn grote positieve gevolgen hebben voor je website verkeer.
SEO tip #11: Promotie op social media
Social media is niet meer weg te denken. Uren worden er gespendeerd op Facebook. Natuurlijk niet echt productief maar als je social media op de juiste manier inzet kun jij er je slaatje uit slaan. Hieronder een paar handige tips om je op weg te helpen.
- Zorg ervoor dat mensen op je website pagina’s kunnen liken, sharen of tweeten. Dit is vooral handig als je wilt dat je bezoekers je blog artikelen delen met hun eigen netwerk
- Facebook, Linkedin, Google+ en Twitter zijn enkele bekende social media netwerken in Nederland en België. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de social media platformen waar jouw doelgroep zich bevind. Ga geen tijd verspillen op andere platformen waar je minimale exposure krijgt
- Vraag aan je website bezoekers of ze artikelen willen delen. Dit kan geen kwaad en zorgt voor extra gratis publiciteit
- Automatiseer je social media met bijvoorbeeld BufferApp. Zo hoef je zelf niet elke keer artikelen te publiceren maar gebeurd dit vanzelf :)
- Zodra je een nieuw blog artikel op je website publiceert kun je het direct delen via social media
- Deel artikelen eens per 6 maanden. Een artikel wordt niet door 100% van je doelgroep gezien, als je het dus vaker deelt heb je kans dat je op een later stadium alsnog een deel van je doelgroep aanspreekt.
SEO tip #12: Optimaliseer de leesbaarheid met Yoast
Let er op dat teksten altijd goed leesbaar moeten zijn. Google vindt het belangrijk dat inhoud voor de bezoekers nuttig en waardevol is. Als inhoud moeilijk te lezen is dan is dat niet prettig voor het gebruik. Als je de Yoast plugin gebruikt heb je ook toegang tot de leesbaarheidsanalyse. Deze analyse geeft je feedback op wat beter kan in de tekst. Zie hieronder een voorbeeld van een optimale tekst:
SEO tip #13 t/m 18: Voorkom deze negatieve SEO-factoren
Tenslotte heb ik hier nog een aantal zaken die je moet voorkomen. Anders kan dat je positie in de zoekmachines behoorlijk schaden.
- Voorkom dat je website slecht bereikbaar is. Goede webhosting is daarom heel belangrijk. Kies niet voor de goedkoopste maar voor het webhosting bedrijf met de meest positieve recensies op onafhankelijke vergelijkingswebsites zoals The Feedback Company en Kiyoh
- Voorkom dat je website 404 fouten heeft. Check daarom regelmatig of al je website links het nog goed doen.
- Voorkom dat je website sloom is. Doorgaans moet je website binnen 2 seconden volledig geladen zijn. Je kunt dit bijvoorbeeld testen met de Pingdom Website Speed Test tool van Pingdom Tools.
- Voorkom dat je veel “inline” javascript en/of stylesheets (css) aanroept op je pagina’s. Probeer het aantal js en css bestanden te minimaliseren.
- Vroeger helemaal hip, tegenwoordig not-done: Flash. Ga geen website in Flash bouwen. Flash websites worden niet alleen slecht gevonden in de zoekmachines, ze zijn ook niet te bekijken op een iPhone of iPad. Apple blokkeert niet voor niks Flash op z’n devices.
- Content van andere websites kopiëren en op je eigen website plaatsen. Schrijf unieke teksten, ga niet andermans teksten gebruiken.
Een behoorlijke waslijst aan punten. Pak op wat je oppakken kunt en besteed de rest uit aan professionals. Zo ben je verzekerd van een kwalitatief goede website die SEO vriendelijk.
Wat vind je van deze SEO tips?
Met deze laatste punten zijn we aan het eind gekomen van dit artikel. Ik ben erg benieuwd wat je van de tips vond en of je zelf nog extra tips hebt. Zijn er tips die ontbreken op deze lijst? Laat het ons weten via een reactie hieronder.
Tip van de dag: Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie? Meld je dan GRATIS aan voor onze videotraining en ontvang als bonus het boek “Zo werkt MARKETING!”.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!