Waarom de conversie belangrijk is op jouw website

Laat ik beginnen met een korte introductie wat conversie nou precies inhoudt. Conversie is het resultaat dat je bereikt met je website. Elke website heeft een bepaald doel, bijvoorbeeld het verzamelen van e-mailadressen (inschrijvingen nieuwsbrief) of het hebben van een x aantal aanvragen per maand voor jouw dienstverlening.

conversie-optimalisatie

Wat ik als een probleem zie is dat veel startende en kleine ondernemers geen budget hebben of willen uitgeven aan een professionele website wat tot gevolg heeft dat ze zelf uren steken in het maken van een website of het ergens goedkoper laten doen.

Dat een website er goed uit ziet wil nog niet zeggen dat de conversie ook goed is. Dit is iets wat je moet testen en indien mogelijk verbeteren. Tegenwoordig heeft Google in zijn programma Analytics de mogelijkheid om contentexperimenten te doen. Met deze contentexperimenten kun je testen doen om de conversie te verbeteren op je website. Zo kun je kijken welke titels, teksten, afbeeldingen e.d. beter presteren.

Conversie optimalisatie

Meestal maken mensen bij het verbeteren van de conversie gebruik van de volgende techniek.

50% van de bezoekers krijgt pagina A te zien en 50% van de bezoekers pagina B. Pagina B is identiek aan pagina A alleen is er één ding veranderd. Bijvoorbeeld de titel van de pagina, een andere afbeelding of de kleur van de knop is oranje ipv groen.

Deze vorm van conversie optimalisatie word ook wel split of A/B testen genoemd.

Het verbeteren van de conversie kun je niet zomaar in een dag doen. Deze manier van testen kan erg lang duren omdat je voor elke kleine wijziging al snel een week bezig bent om informatie te verzamelen. Je kunt niet eerder de conclusie trekken of een wijziging wel of niet goed werkt als je slechts 100 bezoekers op je website hebt. Des te meer bezoekers je op je website hebt, des te nauwkeuriger de test is.

Conversie verbeteren met Google Analytics

In Google Analytics heb je sinds kort ook de mogelijkheid om experimenten te doen (ook wel contentexperimenten genoemd). Contentexperimenten is niet bedoelt om zoals de A/B methode kleine wijzigingen te testen maar om direct 10 volledige versies van één pagina te testen. Dit heeft als voordeel dat waar je bij A/B testen er 10 weken over doet je bij contentexperimenten in één week dit kunt testen.

Waarom je conversie verbeteren?

Stel je hebt op dit moment een webwinkel. Je hebt maandelijks 5000 bezoekers op je website en van die 5000 bezoekers besteld 1% wat op je webwinkel. Dat wil zeggen dat je maandelijks 50 bestellingen hebt.

Door te kijken waar op dit moment de knelpunten zijn in bijvoorbeeld het betalingsproces kun je ervoor zorgen dat in plaats van 50 bezoekers wat bestellen er 100 of wel 150 wat bestellen.

Door hele kleine testen uit te voeren heb je zojuist je omzet verdriedubbeld!

Wat is jouw doel?

  • Meer potentiele leads
  • Meer verkopen via je website
  • Minder afhakende bezoekers
  • Meer euro’s uit je website door slimme investeringen

Wist je dat je zelfs met conversie optimalisatie de gemiddelde bestedingswaarde kan verhogen op je website.

Andere voordelen van conversie optimalisatie zijn:

  • Je neemt beslissingen op basis van cijfers en feiten. Op die manier neem je aantoonbaar werkende beslissingen
  • Door te testen weet je wat je bezoeker wilt, zo kun je hem/haar het gevoel geven dat ze zelf beslist. Uiteindelijk draait het om het resultaat.
  • De grootste merken zoals Wehkamp en Bol.com maken gebruik van deze technieken om hun omzet flink te doen stijgen.
  • Je investeert in een verbetering van je website wat op de lange termijn alleen maar ten goede komt aan de gebruiksvriendelijkheid en de omzet via je website.

Mocht je ons e-book “Meer succes met je website” nog niet hebben gelezen, schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief en je krijgt dit e-book bomvol waardevolle tips van ons cadeau.

Succes met het verbeteren van je website!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.