Dit moet je weten voor het lanceren van een nieuwe website.

Heb je recent een nieuwe website gelanceerd of ben je van plan binnenkort een nieuwe website te lanceren? Dan komen deze 5 tips goed van pas.

Veel website eigenaren vergeten dat na het lanceren van een nieuwe website het belangrijk is om een aantal zaken op te pakken om achteraf niet voor verassingen te komen staan. Zo kunnen oude links verwijzen naar een pagina die niet (meer) bestaat of kunnen de resultaten in de zoekmachines dalen doordat je bijvoorbeeld niet je pagina’s hebt geoptimaliseerd.

Hieronder geef ik je inzicht in naar onze mening de meest cruciale punten om op te pakken nadat je een nieuwe website hebt gelanceerd.

1. Pagina titel en omschrijving

Voordat je je nieuwe website lanceert is het verstandig om al je pagina’s grondig na te lopen. Controleer onder andere of alle pagina’s een goede en duidelijk pagina titel hebben en of er een meta omschrijving is toegevoegd.

Als je gebruikt maakt van WordPress dan is de plug-in SEO by Yoast een enorm handige tool. Je kunt per pagina eenvoudig en snel een pagina titel en omschrijving instellen.

Pagina titel en pagina omschrijving

2. 301 redirects

Dit puntje staat bij ons hoog op de lijst. Wat enorm veel internet bureau’s vergeten is om 301-redirects in te stellen. Een 301-redirect houdt in dat een oude link door wordt verwezen naar de nieuwe link.

De aanduiding 301 houdt in dat de link permanent doorverwijst naar de nieuwe locatie.

Hoe je dat doet? Er zijn twee manieren; in WordPress kun je een plug-in hiervoor gebruiken of je kunt op server-niveau (door je huidige hosting partij) een 301-redirect laten instellen.

3. Google Analytics

Om bij te kunnen houden hoeveel bezoekers maandelijks op je website komen kan Google Analytics natuurlijk niet ontbreken op deze lijst. Buiten het meten van de hoeveelheid maandelijkse bezoekers kun je nog veel meer met Google Analytics.

  • Zien op welke zoektermen je website rankt in Google
  • Bekijken vanaf welke woonplaatsen mensen op je website komen
  • Meten hoe lang mensen op je website blijven
  • Meten waar mensen weggaan van je website

En zo zijn er nog tig voordelen te benoemen waarom Google Analytics niet kan ontbreken na het lanceren van een nieuwe website.

4. Google Webmaster Tools

Als we het dan toch over Google hebben dan kan je wellicht ook direct Google Webmaster Tools instellen voor je website. Google Webmaster Tools houdt voor jou bij of alles in orde is met je website. Als er iets niet in orde is krijg je een melding zodat je er op tijd bij bent en snel problemen kunt verhelpen.

Zo hebben recent duizenden website eigenaar een melding gekregen dat hun website niet goed toegankelijk is op een smartphone. Per 21 april 2015 gaat Google websites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn harder straffen waardoor ze slechtere posities in de zoekresultaten krijgen.

mobiele bruikbaarheid

Voeg ook direct via Google Webmaster Tools de sitemap van je website toe. Zo zorg je ervoor dat Google sneller wijzigingen herkent op je website en dit direct wijzigt in de zoekresultaten.

5. Statuscake.com

Een handig programmaatje waar wij zelf ook gretig gebruik van maken is statuscake.com. Met statuscake kun je eenvoudig checken wanneer je website uit de lucht is. Je kunt met Statuscake instellen dat je een melding ontvangt per e-mail of sms op het moment dat je website offline is. Dit heeft als voordeel dat je snel kunt handelen als er wat aan de hand is.

6. Bonus tip

Gebruik je WordPress? Vergeet dan niet onder instellingen het vinkje uit te zetten bij “Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren”. Dit kan namelijk voor vervelende situaties zorgen.

zoekmachine-zichtbaarheid

Dit waren de vijf tips + een handige bonus tip.

Mocht je zelf nog tips hebben of ergens niet uitkomen, laat dan hieronder een reactie achter en we helpen we met het verhelpen van jouw probleem.
Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.