Volg deze 7 tips om je online succes een boost te geven!

Bijna zeven jaar geleden begon ik als jong ventje aan mijn eigen internet bedrijf. Zo goed als ik was met het maken van nieuwe websites zo slecht was ik in het krijgen van nieuwe klanten.

Als je net begint met je eigen bedrijf heb je nog een hoop te leren. Zo ook ik. Door veel te lezen over ondernemersschap in boeken en op het internet kreeg ik steeds sneller de fijne kneepjes van het vak onder de knie. Hieronder deel ik de zeven tips die voor mij het meest leerzaam zijn geweest en die mij op weg hebben geholpen mijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Durf je product te promoten

Heel veel ondernemers gaan vol enthousiasme te werk als ze een opdracht binnen halen. Maar zodra deze opdracht klaar is en ze een nieuwe opdracht nodig hebben begint het te kriebelen.

Het eerste jaar had ik zelf nog niet de noodzaak om na elke klus een nieuwe klus binnen te halen. Ik was student en woonde bij mijn ouders. Reden genoeg om rustig aan te doen ☺. Maar inmiddels is het wel anders.. ik heb maandelijkse, half jaarlijkse en jaarlijkse doelen die ik maar al te graag wil bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen verplicht ik mijzelf om mijn producten te promoten of partnerschappen aan te gaan met andere bedrijven die mijn producten verkopen. Op die manier heb ik de garantie dat er altijd werk is.

Hoe zou jij je product kunnen promoten? Weleens nagedacht over Google Adwords? Heel veel mensen zoeken eerst op internet voordat ze beslissen een product te kopen. Als nu net jouw advertentie daar tussen staat is de kans groot dat je meer producten verkoopt. Natuurlijk moet je daarvoor wel een professionele website hebben.

Hoe dan ook, het promoten en verkopen van je product is een essentieel onderdeel van je bedrijf. Anders zal je natuurlijk snel failliet zijn als je geen nieuwe opdrachten binnenhaalt.

Uitbesteden

Als je net begint met je eigen bedrijf is het heerlijk om zoveel mogelijk zelf te doen. Althans zo dacht ik er altijd over. Op die manier kon ik mooi kosten besparen. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je beter taken kan uitbesteden zodat jezelf kunt werken aan de taken die het meeste opleveren.

Regelmatig spreek ik ondernemers die personeel hebben en ze zeggen allemaal dat ze eigenlijk veel eerder de stap hadden moeten maken om personeel aan te nemen of bepaalde zaken uit te besteden aan een extern bedrijf. Op die manier konden ze zich focussen op de belangrijkste taken binnen het bedrijf.

Probeer dus niet alles zelf te doen maar leer ook loslaten. Focus je op de taken binnen je bedrijf die ervoor zorgen dat je bedrijft groeit. Acquisitie, marketing en strategie zijn goede voorbeelden van taken die je, mits je het goed en consequent aanpakt, naar een hoger niveau kunnen tillen.

Maak een plan

Veel startende ondernemers en kleine bedrijven pakken taken op die voor die week of dag op de planning staan maar kijken niet verder dan die week of dag. Als je wilt groeien met je bedrijf is het ook belangrijk om aan de lange termijn te denken. Hoe haal je nieuwe opdrachten binnen over 3 of 5 maanden? Wat als er tijden komen dat het minder goed gaat met je bedrijf en de omzet tegenvalt? Hoe houdt je je bedrijf dan nog overeind?

Wat ik zelf doe is altijd begin het nieuwe jaar een plan uitwerken voor de komende week, maand, kwartaal, half jaar en jaar. Ik hak grote taken in kleine behapbare klusjes om het overzichtelijk te houden. Inmiddels heb ik wel geleerd mij niet te veel bezig te houden met doelen maar meer te focussen op het proces hoe je het doel haalt. Je kan wel als doel hebben om €50,000 winst te maken, maar wat belangrijker is om jezelf te focussen op hoe je die €50,000 gaat verdienen.

Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Hoeveel aanvragen via je website? En hoeveel uit je netwerk? Welke concrete actiestappen ga je nemen om dit aantal aanvragen te bereiken?

Print je plan desnoods uit en leg het op je nachtkastje. Elke ochtend als je wakker wordt lees je je doelen waardoor je zelf gemotiveerd raakt (als je doelen realistisch zijn, anders moet je ze in kleinere stukjes hakken!).

Blijf gericht op je doel en wijk niet af

Van tijd tot tijd komen we in de verleiding om van ons doel af te wijken. Dit komt vaak doordat een andere opdracht die nog interessanter lijkt voorbij komt. Uiteraard zijn dit kansen maar let er wel op dat je gericht blijft op je doel die je jezelf aan het begin van het jaar hebt toegezegd.

success

Tip: Maak niet enkel een doel maar hak het in kleine hapbare taken.

Voorbeeld: “Ik ga elke week op dinsdagmiddag een blog artikel schrijven” in plaats van “komend jaar ga ik 50 blog artikelen schrijven”.

Zo maak je het doel voor jezelf veel concreter en voelt het veel prettiger aan. Je moet er toch niet aan denken dat je er in Juni achter komt dat je nog 30 blog artikelen moet schrijven? Mij zou het althans een hoop stress geven.

Stap uit je comfort-zone

Wil je echt graag je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Doe dan datgeen wat je nog niet eerder hebt gedaan. Doe iets wat je niet eerder durfde te doen, benader bijvoorbeeld een groot bedrijf waar jouw product ideaal bij kan aansluiten en overtuig ze van de kracht van jouw bedrijf. Ook een kleine onderneming kan zo zijn voordelen hebben.

Als je doet wat je deed. Zul je krijgen wat je altijd kreeg
Albert Einstein

Heel lang heb ik op mijn eigen netwerk geteerd. Nog voordat de ene klus klaar was had ik alweer een andere klus. Maar begin 2013 merkte ik dat het niet meer zo vlot ging als daarvoor. Ik heb toen een moeilijke keus genomen; of zelf de acquisitie doen of uitbesteden. Uiteindelijk koos ik ervoor om het uit te besteden aan TMContact in Meppel.

Er ging op dat moment van alles door mijn hoofd. “Zou het wel slagen? Het kost wel een hoop geld, van dat geld had ik lekker op vakantie kunnen gaan”. Uiteindelijk is het uitbesteden van mijn acquisitie een van de betere beslissingen geweest. Het heeft voor enorm veel extra resultaat gezorgd binnen mijn bedrijf.

Natuurlijk kan het ook tegenvallen. In dat geval ga je gewoon op zoek naar een andere manier om nieuwe klanten aan te trekken. Geef niet op! Wie zoekt zal vinden ☺

Focus

Zoals ik al een beetje bij “maak een plan” liet doorschemeren is het enorm belangrijk om je te focussen. Zodra je doelen stelt focus je jezelf 100% op dit doel. Ga geen 4, 5 of 6 doelen tegelijk stellen. Houdt het op maximaal 2, hooguit 3 doelen. Hoe minder doelen je stelt hoe sneller je een doel zult bereiken.

Zorg voor 100% toeweiding aan je doel. Zoek je motivatie? Ga dan op YouTube motiverende video’s bekijken. Heb je last van uitstel gedrag? Zoek dan een coach die je kan helpen je doelen te bereiken.

De verandering begint bij jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je wel of niet doet.

Neem actie

Zonder actie geen resultaat. Wie stil zit zal nooit vooruit komen. Neem daarom ook écht actie. Pak die telefoon en ga aan de slag met acquisitie. Zorg ervoor dat je resultaten gaat bereiken. Dit kan wel één van de meest belangrijke punten zijn!

Zoek ondernemers met wie je kunt sparren of begin samen een mastermind groep. Zo heb je altijd iemand die je een steuntje in de rug geeft of soms (als het nodig is) peper in je kont doet.

Uiteindelijk hebben we allemaal dromen. De een wilt een mooie sportauto, de ander wilt geld inzamelen om een stichting te beginnen. Alles begint met het zetten van een eerste stap naar je doel. Stapje voor stapje zul je steeds dichterbij komen. Je zal niet direct resultaat zien maar de personen die blijven volhouden winnen uiteindelijk.

Opgeven is geen oplossing! Ga ervoor!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.