Krijg een website die verkoopt

Hoe krijg je nou een website die verkoopt?

Een vraag die veel gesteld wordt door onze klanten. Maar ook een vraag die speelt bij ondernemend Nederland.

Met een enorme jaarlijkse toename van nieuwe zelfstandig professionals (of zzp’ers) wordt deze vraag steeds vaker gesteld.

Hoe bouw je een website die ervoor zorgt dat je voldoende aanvragen en opdrachten krijgt?

Acquisitie, netwerk(borrels), mond tot mond reclame, adverteren en andere marketing acties kunnen zeker werken maar, daar heb je of het netwerk, of het geld niet voor als je net bent begonnen.

Hoe begin je zonder stabiel netwerk of veel geld een onderneming?

Wat ons betreft begint het met de website. Waarom? Omdat iedere doelgroep gebruik maakt van Google. En hoger in Google komen kan iedereen mits de juiste kennis wordt toegepast in de website. In dit artikel leg ik je niet uit hoe je aan bezoekers komt of hoe je hoog in Google komt. Nee, in dit artikel gaan we je uitleggen hoe je een website bouwt die gaat verkopen. Als de basis staat dan ga je aan de slag met zoekmachine optimalisatie, content marketing en email marketing. Nu eerst de basis.

Websitehuren.nl is opgericht als antwoord op deze zoveel gestelde vraag. Met andere woorden: Wij bieden een website die verkoopt. Hieronder leg ik je uit hoe dat werkt.

Optimale structuur van je website

We hebben onderzoek gedaan naar diverse marketing en verkoop strategieën die van invloed zijn op koopgedrag. Uit dit onderzoek blijkt dat je koopgedrag kunt beïnvloeden. Hierbij moet je rekening houden met de doelgroep maar over het algemeen gelden dezelfde principes.

Een website moet makkelijk toegankelijk zijn. Hier kun je op inspelen door ervoor te zorgen dat je website op ieder apparaat goed uit de verf komt (responsive webdesign).

Uiteraard moet je rekening houden met de indeling, de sturing, het gebruiksgemak en visuele aansluiting. Hieronder ga ik in op een goed werkende structuur.

Menu & Contactformulieren

Op het moment dat je op de homepagina van een website komt moet het menu direct voor zich spreken. Een menustructuur die verkoopt moet niet teveel koppen hebben. Het moet direct duidelijk zijn waar je welke informatie kunt vinden. Wij hanteren het liefst de volgende structuur: Home, over ons, diensten, referenties, blog en als laatste contact.

De homepagina moet een goede eerste indruk geven. Denk hierbij aan beeldmateriaal, verwijzing naar de diensten, wat tekst over de onderneming en een aantal termen die vertegenwoordigen wat de kernkwaliteiten van de onderneming zijn (het onderscheidende vermogen).

Zorg er ook voor dat de “snelle beslisser” direct contact met je kan opnemen. Plaats een telefoonnummer op een duidelijke plaats en verwijs met een button door naar de contactpagina. Sommige bezoekers willen namelijk direct contact met jou hebben.

Persoonlijk maken

De “over ons” pagina moet je zo schrijven dat bezoekers kennis met je maken. Durf het dus persoonlijk te maken. Hoe doe je dat? Omschrijf in drie kolommen waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet en wat je precies doet (concreet maken).

Naast bovenstaande is het ook erg belangrijk dat bezoekers op deze pagina kennis kunnen maken met jou en jouw onderneming. Plaats een nette foto van jezelf en schrijf daar een persoonlijk verhaal bij.

Hou er rekening mee dat deze pagina uitnodigend moet zijn.

Diensten overzichtelijk = Focus in je diensten

Het kopje diensten is erg belangrijk. Natuurlijk mag dit een andere naam hebben. Let er wel op dat het direct duidelijk is dat bezoekers daar jouw dienstenaanbod kunnen vinden. Je kunt één overzichtspagina maken van je diensten maar je kunt ook meerdere diensten aan een submenu hangen. De diensten worden ook zichtbaar op je homepagina omdat de meeste bezoekers daar beginnen.

Let er dus op dat je focus aanbrengt in je diensten. Als je meer dan drie diensten aanbiedt kan het nogal rommelig worden. Breng focus aan in je diensten! Wees niet bang dat je hierdoor klanten misloopt. Dat is zelden het geval.

Sociaal bewijs toevoegen

De kop “referenties” dient als sociaal bewijs. Hier kunnen bezoekers lezen hoe enthousiast jouw klanten over je zijn. Er is geen twijfel over mogelijk dat dit werkt. Mensen kopen sneller iets wat door anderen wordt aanbevolen. Zorg dus voor een pagina waar je referenties plaatst.

Kennis delen

Kennis delen, kennis delen en nog eens, kennis delen! Een enorm belangrijke factor. Deel jouw kennis met je doelgroep. Zorg ervoor dat bezoekers weten dat jij begrijpt wat je doet. Dat je begrijpt waarom je het doet en hoe je het doet. Deel de kennis die jij als expert in huis hebt.

Dit kun je bijvoorbeeld doen via een blog. Schrijf kennisartikelen die waardevol zijn voor je doelgroep. Los problemen op voor je doelgroep. Leg ze uit wat ze moeten doen om verder te komen. Je creëert hierdoor een expertstatus en mensen doen graag zaken met experts.

Nog een belangrijk onderdeel van kennis deling is de zoekmachine ranking. Als je veel artikelen hebt dan kun je ook op veel zoektermen gevonden worden. Ook stijgt de waarde van de website waardoor je steeds hoger op die zoektermen gaat scoren. Zo krijg je dus meer bezoekers en dus meer aanvragen.

Laagdrempelig contact opnemen

Laagdrempelig contact opnemen wordt nogal eens onderschat. Maar wat is het belangrijk! Zorg voor laagdrempelige contactformulieren. De impact daarvan maakt een verschil tussen dag en nacht. Sommige ondernemers geven alleen de mogelijkheid om een mail te sturen of even te bellen. Dat betekent dat je een goede mail moet schrijven (kost tijd), of dat je moet bellen (mensen vinden het eng om te bellen). Zorg voor laagdrempelige contactformulieren zodat iedereen eenvoudig en snel contact kan zoeken.

Binnen 1 klik bij een contactformulier
Hou er rekening mee dat mensen ook heel eenvoudig bij een contactformulier terecht komen. Ideaal gezien is dit maximaal één klik (het liefst op de pagina zelf).

Call to actions

Hoe krijg je mensen binnen één klik op de juiste pagina? Gebruik de zogenaamde Call-to-actions. Dit is niet meer dan een button met daarbij een stukje tekst die aanmoedigt om op de button te klikken. Dit moet een bevelende toon zijn. “Neem direct contact op” of “vraag direct een offerte aan”. Op deze manier help je mensen om een keuze te maken.

Kleurgebruik

Kleurgebruik wordt ook behoorlijk onderschat. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kleur van grote invloed is op het koopgedrag. Dit klinkt misschien raar maar het is wel een feit. Mensen associeren allerlei zaken met kleur. Uit onderzoek is gebleken dat oranje, groen en blauw erg goed opvallen en ervoor zorgen dat mensen sneller op een call-to-action klikken. Zo wordt blauw geassocieerd met kalmte, betrouwbaarheid, veiligheid, productiviteit en creativiteit. Oranje wordt geassocieerd met warmte, stimulatie en opvallend. Groen wordt geassocieerd met rust, geluk en geld. Alle drie de kleuren zorgen ervoor dat er sneller en meer op knoppen wordt geklikt.

Sales teksten schrijven

Het schrijven van sales teksten is van grote invloed op het koopgedrag. Een tekst kan ervoor zorgen dat je iets wel, of niet doet. Maar hoe schrijf je een goede tekst? Sterker nog; hoe schrijf je een tekst die verkoopt? Hiervoor is het raadzaam om jezelf te verdiepen in marketing en verkoop strategieën. Een hele bekende marketing strategie is het AIDA model. Dit zou je eens kunnen bestuderen. Misschien nog wel beter zijn de verkoop strategieën die gebaseerd zijn op neurowetenschappen.

Een aantal praktische tips

Hieronder een aantal praktische tips:

  • Benoem het probleem van je doelgroep
  • Laat merken dat je begaan bent met je doelgroep
  • Vergroot het probleem van je doelgroep
  • Leg uit wat een goede oplossing is
  • Leg uit dat jij die goede oplossing biedt
  • Tot slot: Leg uit hoe je dat doet

Expertstatus creëren

Experts in een vakgebied doen er goed aan om hun kennis te delen. Naast het verkrijgen van een expertstatus draagt dit ook bij aan het vertrouwen dat bezoekers in je krijgen. Iemand die veel kennis deelt over zijn expertise die laat zien dat hij bekwaam is. En zeg nou zelf, je wilt toch zaken doen met bekwame mensen?

Een expertstatus krijg je niet zomaar. Schrijf relevante en waardevolle artikelen die ingaan op de problemen van je doelgroep. Biedt oplossingen en laat ze voelen dat je ofwel hetzelfde hebt meegemaakt of dat je begrijpt hoe vervelend het is als ze met die specifieke problemen te kampen hebben.

Durf je kennis te delen!

De volgende stap: Splittesten

Als je bovenstaande punten hebt verwerkt in je website dan heb je een hele goede basis staan. Als je een goede kennisbank / blog hebt opgebouwd dan moet je dat terugzien in je bezoekersaantallen. Zodra je een paar duizend bezoekers per maand hebt doe je er goed aan om te gaan splittesten. Wat ga je dan doen? Je gaat kleine wijzigingen doen in pagina’s en gaat deze pagina’s laten rouleren. Als voorbeeld: Je hebt pagina A en B. Pagina A laat je een duizend bezoekers zien en pagina B ook. Pagina A is de bestaande pagina en in pagina B doe je een aantal wijzigingen. Bepaal voorafgaand je doel. Bijvoorbeeld een contactformulier die ingevuld moet worden. Dit kun je allemaal meten en zo kun je continu de conversie van je website verbeteren.

Stel dat je met pagina A een 4 aanvragen krijgt uit duizend bezoekers en met een aantal wijzigingen op pagina B zes uit duizend. Dan heb je een flinke vooruitgang geboekt. Vaak zit het in kleine details. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.