Online marketing voor ZZPers

Ben jij ZZP’er? Dan is online marketing ontzettend belangrijk om toe te passen. En ideaal gezien pas je het op de juiste manier toe. Iedereen vertelt wat je moet doen. Maar wie gaat je uitleggen hoe je het nou precies moet doen? Want dat is wat je eigenlijk nodig hebt. Stel je voor dat je een stappenplan zou hebben die ervoor zorgt dat je niet meer afvraagt wat je moet doen… Stel dat online marketing voor ZZPers eenvoudiger is dan je dacht… Dat je gewoon aan de slag kunt gaan en dat je het idee hebt dat je aan de hand wordt meegenomen.

Dat is mijn doel met dit artikel. Jou handvatten aanreiken waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Stap voor stap.

Wellicht is het goed om het begrip online marketing even plat te slaan zodat het wat eenvoudiger wordt.

Wat is marketing?

Wat is marketing? Een uitgeklede definitie: Alle activiteiten die leiden tot de verkoop van je product of dienst. Online marketing wordt in dat geval: Alle online activiteiten die leiden tot de verkoop van je product of dienst.

Wordt al een stuk eenvoudiger als je er zo naar kijkt. Nu is de uitdaging dat je de juiste online activiteiten gaat doen.

Online marketing advies voor ZZP’ers

Waarom richt ik me op ZZP’ers? Sterker nog, eigenlijk alleen op de dienstverlenende ZZP’ers. Dit doen we omdat onze diensten het beste werken voor de dienstverlenende ZZP’ers die kennis delen. Daaronder vallen sprekers, trainers, coaches, creatievelingen, adviseurs en andere specialisten.

Waarom werken onze diensten het beste voor hun? Omdat zij waarde kunnen toevoegen als geen ander. Door de kennis en ervaring die deze doelgroep heeft opgedaan kunnen ze op een unieke manier waarde toevoegen voor hun doelgroep. Waarde door die kennis en ervaring te delen.

Is het verstandig om kennis weg te geven?
De conservatievere groep ondernemers roept altijd dat het dom is om een ander te vertellen hoe jij je werk doet. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het is misschien niet slim om aan je concurrent uit te leggen wat de strategie is van jouw succes… Maar in het ergste geval kan de concurrent slechts jouw strategie kopiëren… Er komt nog zoveel meer bij kijken. Maar ik schrijf niet voor mijn concurrenten. Ik schrijf voor de doelgroep die ik verder wil helpen!

Ik ga je in dit artikel stap voor stap uitleggen hoe je een succesvolle online marketing strategie toepast. De manier die wij zelf, en veel andere (succesvolle) ondernemers toepassen. Dat betekent dat jij het straks ook kunt toepassen. Ga je dat ook doen? Waarschijnlijk niet. Het grootste deel van de ZZP’ers die dit lezen gaan er niets mee doen.

Maar jij gaat er wel wat mee doen toch? Jij gaat straks een online marketing strategie uitwerken en daar ga je mee aan de slag, daar ga je in investeren en je gaat zorgen dat je onderneming succesvol gaat worden (wat is voor jou succes?).

Online strategie bepalen voor 2016

Om het behapbaar te maken moet je misschien beginnen met een online strategie voor 2016. Gaat volgend jaar beter worden dan dit jaar? Dat ligt eraan of je wat anders gaat doen. Bart van den Belt van Zakelijk Succes is een gewaardeerd partner van Succeswebsites. Hij heeft de Zakelijk Succes Strategie ontwikkelt waarin hij uitlegt wat zijn online strategie is om een stabiele klantenstroom op je website te krijgen.

Je begrijpt misschien wel waarom hij partner van ons is. Onderdeel van de basis van iedere succesvolle online strategie is een strategische website. Want, zodra je die stabiele stroom van klanten hebt moet je die wel converteren. Er moeten wekelijks aanvragen gaan binnenkomen, zoveel mogelijk! Waarom? Stel je voor wat er gebeurd als jij je klanten kunt uitkiezen? Als je echt kwaliteit kunt leveren en klanten hebt die daar graag voor betalen? Dat kan je leven nogal veranderen (ten goede).

A: Marketing doelstellingen

Om je online strategie te bepalen moet je marketing doelstellingen bepalen. Wat wil je in 2016 gaan bereiken?

Wat is je omzetdoel?

Moet je gelijk in cijfers gaan denken? Je bent een commerciële onderneming. Je bent geen vrijwilliger toch? Dus ja, maak je omzetdoel concreet.

Hoeveel klanten heb je nodig om dat omzetdoel te bereiken? Stel je hebt als omzetdoel €50.000,- excl. btw. Hoeveel klanten heb je dan nodig om dit te bereiken? Hoeveel klanten heb je dan per maand nodig? Of per week. Hou er even rekening mee dat er ook maanden zijn waarin je doelgroep op vakantie is.

Als je €50.000,- omzet wilt bereiken en je dienst levert gemiddeld €1000,- per opdracht op dan moet je dus 50 unieke klanten in 1 jaar hebben.

Hoeveel aanvragen heb jij nodig om 50 unieke klanten te helpen? Dat is uiteraard afhankelijk van je verkoopvaardigheden. Laten we voor het rekenmodel uitgaan dat je 1 op de 3 aanvragen binnenhaalt. Dan heb je dus 150 aanvragen nodig.

Hoeveel bezoekers heb jij op je website nodig om 150 aanvragen te krijgen? Stel dat 0,3% van je bezoekers een aanvraag bij je doet. Dan heb je 50000 bezoekers nodig in een jaar, dat komt neer op iets meer dan 4000 bezoekers per maand. Lijkt dat veel voor je? Of heb je al zoveel bezoekers?

Het is voor veel ZZP’ers best een uitdaging om zoveel bezoekers te krijgen. Gelukkig kun je met de juiste strategie een hoger percentage laten converteren. Maar, het is goed om altijd laag in te steken.

Is het realistisch om 4000 bezoekers per maand te krijgen?

Wederom de reden dat we graag werken met de kennis delende of creatieve ZZP’ers. Het is namelijk goed te doen. 4000 bezoekers per maand is best heel veel maar het is echt mogelijk! De ene markt is concurrerender dan de andere maar mits je het juiste doet is dit absoluut haalbaar.

Marketing doelstellingen voor 2016: 4000 bezoekers per maand, zodat je minimaal 150 aanvragen op jaarbasis krijgt (3 aanvragen per week) zodat je 50 klanten kunt helpen a €1000,- per keer.

Hoe gaan we die bezoekers realiseren? Daarvoor is het nodig om een marketingplan voor 2016 uit te denken.

B: Marketingplan voor 2016 uitwerken

Om zoveel bezoekers op je website te krijgen moet je hard aan het werk. Heb je daar geen zin in? Dan kun je er voor kiezen om het uit te besteden. Wat moet je doen?

  • Focus op je doelgroep, op hun pijn en breng die in kaart
  • Zorg ervoor dat de communicatie van je website aanspreekt
  • Geef oplossingen voor de pijn van je doelgroep d.m.v. contentmarketing
  • Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor Google
  • Deel je content via social media kanalen
  • Online Advertenties gebruiken of niet?
  • E-mailmarketing wel of niet toepassen?
  • Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is

Hieronder stap voor stap uitleg per punt.

Focus op je doelgroep, op hun pijn en breng die in kaart

Je kunt pas beginnen met je online marketing als je heel duidelijk in kaart hebt gebracht wie je doelgroep is en wat hun pijn is. Het grappige is dat veel ZZP’ers hier helemaal niet bij stil staan. Wat is de pijn van je doelgroep? En hoe geweldig is jouw oplossing daarvoor? Is jouw oplossing de beste, of kan het beter? Hoe waardevol is jouw oplossing… ? Soms confronterende vragen maar wel nodig om een goed beeld te krijgen van waar je mee bezig bent.

Als voorbeeld pak ik graag de situatie die van toepassing is op ons:
Onze doelgroep: Dienstverlenende ZZP’ers die als trainer, spreker, coach, adviseur, designer of via een echt specialistisch vak hun geld verdienen.

Onderscheidend vermogen van onze doelgroep: Ze zijn goed in wat ze doen (ze hebben een expertise) en kunnen echt een verschil maken voor een andere doelgroep. Ze hebben een visie op hoe bepaalde zaken aangepakt moeten worden binnen de samenleving om tot een betere leef / werk omgeving te komen.

Grootste pijn van onze doelgroep: Ze hebben moeite om een stabiele stroom van klanten (en inkomen) te krijgen.

Onze oplossing daarvoor: We leren ze hoe ze via een strategische website en online marketing een stabiele stroom van klanten krijgen.

Overige pijntjes: Ze willen wel aan de slag met hun online marketing en hun website maar ze weten niet precies hoe en ze begrijpen de techniek niet. Hierdoor lopen ze vast en krijgen ze niet het gewenste resultaat. Ze willen bezig zijn met hun specialisme… Niet met de techniek en ook niet met de strategie.
Onze oplossing daarvoor: We ontzorgen onze doelgroep volledig door de strategie uit te leggen en de techniek uit handen te nemen.

Vul bovenstaande maar eens voor je eigen doelgroep in.

Zorg ervoor dat de communicatie van je website aanspreekt

Als duidelijk is wat de pijn is van je doelgroep dan kun je gaan bedenken hoe je aan je doelgroep gaat communiceren dat:

  • Je hun pijn begrijpt
  • Jij als expert oplossingen hebt die hun pijn wegneemt
  • Jij per oplossing uitlegt hoe jij de pijn wegneemt

Geef oplossingen voor de pijn van je doelgroep d.m.v. contentmarketing

Wat is de makkelijkste manier om duidelijk te maken dat jij de pijn van je doelgroep begrijpt? Gewoon benoemen. Is het echt zo eenvoudig? Ja.

Contentmarketing moet erop gericht zijn om te inspireren, te vermaken of te helpen. In de meeste gevallen kun je het beste focussen op inspireren en helpen. Waarom? Omdat je daarmee waardevol bent voor je doelgroep.

Hoe kun je contentmarketing inzetten? Contentmarketing is niet meer dan het delen van kennis met je doelgroep. Om hem in de definitie van marketing te plaatsen: Content creëren en verspreiden die leidt tot de verkoop van jouw product of dienst.

Voor ons en onze doelgroep is het beste om te inspireren en te helpen.

Focus op inspireren

Onze doelgroep werkt veel alleen. Veel ZZP’ers hebben daarnaast het gevoel dat ze er ook daadwerkelijk alleen voor staan en zien dat als belemmering. Iedereen heeft met de tijd nieuwe inspiratie nodig. Inspiratie om dingen anders te doen maar ook inspiratie om gewoon door te blijven gaan. Even opladen. Daarom is het belangrijk dat wij een bron van inspiratie worden. Wat zijn manieren om te inspireren?

Verwerk inspirerende quotes, schrijf artikelen die doordrenkt zijn met vernieuwingen op gebied van de markt. Inspireer je doelgroep om doelen te bereiken!

Focus op helpen

De focus op helpen is misschien nog wel waardevoller. Waar loopt jouw doelgroep tegenaan en waar bied jij oplossingen voor? In ieder vakgebied is wel een pijn te benoemen en als het goed is heb jij als specialist een oplossing (waarschijnlijk wel meerdere).

Maak eens een lijst met alle pijnpunten van je doelgroep en schrijf die in 1 beknopte zin op. Schrijf nu eens voor al die pijnen een mogelijke oplossing (die binnen jouw dienstverlening passen). Want dat is waar contentmarketing om draait. Waarde toevoegen voor je doelgroep. Zorg er daarom voor dat je content creëert waarmee je jouw doelgroep echt verder helpt. Nieuwe klanten zijn dan een automatisch gevolg!

Als je bovenstaande daadwerkelijk doet heb je wellicht de volledige lijst van al je content onderwerpen voor het komende jaar.

Je kunt contentmarketing op verschillende manieren insteken. Lees daar meer over in mijn artikel: “Contentmarketing voor ZZP’ers”.

Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor Google

Naast een website die veel waarde toevoegt door de content die erop staat is het natuurlijk belangrijk om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Als je klant bent van Succeswebsites dan klopt de basis al. Ben je geen klant van ons? Dan weet ik niet hoe goed je het doet in de ogen van Google.

Hoger in Google komen is voor veel ZZP’ers best een uitdaging. En dat is ook niet gek. Steeds meer ondernemers gaan aan de slag met een goede website en daardoor ontstaat er steeds meer concurrentie. Het voordeel hiervan is dat Google steeds meer gaat denken als een mens. Dus: Hoe waardevol is deze pagina / website? Om ervoor te zorgen dat je hogere posities krijgt in de zoekmachines moet je dus echt op waarde gaan zitten. De komende tijd blijft zoekmachine optimalisatie nog wel van kracht, ik verwacht echter dat we in de toekomst vooral richting inhoud worden gestuurd. Daarom is het verstandiger om daar alvast op te focussen.

Ook in de lay-out van de website moet je rekening houden met je bezoeker. Zorg er voor dat je website responsive is. Zorg ervoor dat alles eenvoudig te bereiken is… Eenvoud is echt belangrijk. Zorg dat je duidelijk communiceert wat mensen kunnen vinden op jouw site.

Vergeet ook niet dat social media steeds belangrijker gaat worden omdat social media gebruikers mede de waarde van jouw pagina’s bepalen door wel of niet te liken, te delen of een reactie te geven.

Creëer daarom content waar je doelgroep echt iets aan heeft zodat je doelgroep ook actief met jouw content aan de slag kan gaan.

Wil je met je huidige website aan de slag om deze hoger in Google te krijgen? Lees dan het artikel van Mike over zoekmachine optimalisatie en ontdek wat je kunt verbeteren.

Deel je content via social media kanalen

Sociale interactie wordt alleen maar belangrijker. Wat is nou een eenvoudigere manier voor Google om jouw waarde te bepalen dan door naar de social media activiteit te kijken? Als jij iets waardevols schrijft dan vinden mensen dat leuk, dan delen ze dat of dan praten ze erover. Zorg er dus voor dat je jouw content via de juiste social media kanalen gaat delen.

Even een simpele tip:

  • Voor consumenten en ZZP’ers moet je op Facebook zijn.
  • Voor MKB en organisaties moet je op LinkedIn en Twitter zijn.

Naast content delen is het ook slim om bereikt resultaat te tonen. Welke klanten heb je geholpen en waren ze enthousiast? Deel dat dan! Zorg dat je referenties krijgt en laat de wereld zien wat jij voor anderen hebt gedaan.

Een goede balans vinden op Social media kanalen kan best een uitdaging zijn. Onthoud dat je niet iedereen tevreden kunt stellen. Sommige “volgers” zullen je niet meer volgen… Accepteer dat!

Online Advertenties gebruiken of niet?

Tot nu toe hebben we alleen over de organische manieren geschreven. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om juist gebruik te maken van online adverteren. Hier zijn veel kanalen voor en de resultaten zijn, mits goed gedaan, verbluffend.

Een nadeel is dat het gewoon eerst geld kost. Dus, wil of kun je geen investeringen doen sla dit gedeelte dan over. Online adverteren is alleen interessant als je flinke budgeten kunt spenderen.

Online adverteren houdt in dat je op bepaalde websites of social media kanalen advertentieruimte inkoopt en dat je betaald naargelang er op de advertenties geklikt wordt, de advertenties vertoond worden of als er een conversie is gerealiseerd.

Welke kanalen kun je het beste gebruiken?

  • Advertenties via Facebook
  • Advertenties via LinkedIn
  • Advertenties via GoogleAds
  • Advertentiemogelijkheden zoals retargeting

Advertenties via Facebook

Facebook is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste online advertentie aanbieders. Met een bereik van meer dan één miljard gebruikers is het niet vreemd dat veel ondernemers een poging wagen met adverteren.

Zelf adverteren we ook via Facebook. Met name het aanbod van Succeswebsite in 1 dag en onze gratis videocursus doet het goed. Hoe zet je dit op? Creëer een landingspagina op je website, maak een zakelijke pagina aan op Facebook. Maak een advertentie set aan (test verschillende advertenties) en blijf finetunen totdat je de gewenste conversie hebt bereikt.

Op Facebook kun je op verschillende manieren adverteren. Ga voor uitgebreide informatie naar: https://www.facebook.com/business

Het grootste voordeel van Facebook is dat je heel gericht je doelgroep kan selecteren. Daardoor kun je jouw budgetten optimaal inzetten om je doelgroep te bereiken.

Advertenties via LinkedIn

Wanneer je in organisaties als doelgroep hebt kun je beter via LinkedIn adverteren. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk. Let wel op dat je rekening houdt met de kwaliteit van je advertenties, op de een of andere manier hebben veel LinkedIn gebruikers de gewoonte om negatief commentaar onder advertenties te plaatsen.

Adverteren op LinkedIn werkt eigenlijk hetzelfde. Creëer een landingspagina op je website, maak een advertentie set en start met promoten.

Advertenties via GoogleAds

Google Adwords mogen we natuurlijk niet vergeten. Adwords zijn advertenties op zoektermen. Dus als wij op Website-in-1-dag gevonden willen worden kunnen we daar direct bovenaan in Google verschijnen als we een advertentie lanceren.

Adwords heeft wel wat budget nodig omdat je betaalt per klik. De prijs per klik wordt echter steeds hoger waardoor je dus goed moet berekenen binnen welk budget je een klant moet binnenhalen. Vooral voor diensten en producten die in een hoge prijsklasse liggen (veel marge) is GoogleAdwords erg interessant.

Hoe je start met adwords? Ga naar: https://www.google.nl/adwords/

Advertentiemogelijkheden zoals retargeting

Wat je naast je advertenties kunt draaien zijn retargeting advertenties. Wat houdt dit in? Je bent vast wel eens op een website terecht gekomen waarbij je naar een leuk artikel keek. Vervolgens zag je in de dagen erna op verschillende websites diezelfde artikelen (in de vorm van een advertentie) terugkomen. Dat is retargeting.

Hoe werkt het? Websites gebruiken cookies. Deze cookies worden op jouw pc geplaatst en zorgen ervoor dat wanneer jij op websites komt die advertentie ruimte aanbieden automatisch deze advertenties tonen. De kans dat je hierdoor alsnog een artikel koopt wordt aanzienlijk groter.

Slim om in te zetten? Ja en nee, retargeting is aardig duur, dus wederom vooral interessant voor diensten en producten met flinke marges.

E-mailmarketing wel of niet toepassen?

Onderdeel van online marketing is e-mailmarketing. E-mailmarketing kan je helpen om je onderneming voor een groot gedeelte te automatiseren.

Aan de zijkant van dit artikel vind je een optin box (grijze vlak met aanbod van onze videocursus). Als je hier je naam en e-mailadres achterlaat kom je automatisch in ons e-mailmarketing systeem. Online marketing voor ZZPers en conversieoptimalisatie worden dan nog duidelijker voor je. Je krijgt dan van ons de video’s en het e-book verspreid over een aantal dagen toegestuurd. Zo kunnen wij meerdere contactmomenten met jou hebben en dus de basis leggen van een relatie.

Later kunnen we je nog waardevolle artikelen toesturen of aan de hele e-maillijst tegelijk vragen of we ze ergens me kunnen helpen. Is dat waardevol? Ja! Iedereen ontvangt gepersonaliseerde e-mails en voelt echte aandacht.
Nadat we voldoende waarde hebben gegeven bieden we ze aan om ze te helpen met de website. Omdat wij waarde hebben toegevoegd (zonder dat men ervoor betaald heeft) zullen ze eerder besluiten om klant van ons te worden. We zijn immers waardevol!

Dit is slechts 1 onderdeel van je onderneming die je kunt automatiseren. Je kunt volledige processen op de automatische piloot draaien mits je het goed hebt ingesteld. Leuk om mee te werken! Waardevol en efficiënt.

Het grootste voordeel is dat je hierdoor nog steeds persoonlijke aandacht kunt schenken aan al je klanten / potentiële klanten zonder dat het je al je tijd kost. Dat is wat mij betreft het grootste voordeel van e-mailmarketing en automatisering.

Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is

Een gebruiksvriendelijke website is erg belangrijk. Het is een belangrijk onderdeel van je online strategie en dus ook van je online marketing. Als je website niet staat is je volledige online marketing voor niets. Besteed daar dus aandacht aan!

Hieronder een opsomming van waar je website aan moet voldoen.

  • Direct duidelijk maken wat je doet
  • Duidelijke navigatie in een overzichtelijk menu
  • Sturing door knoppen en call-to-actions
  • Duidelijke uitleg per dienst
  • Direct een contactmogelijkheid tonen
  • Contactmomenten op dienstenpagina’s tonen
  • Zorg dat bezoekers laagdrempelig kennis met je kunnen maken
  • Stel jezelf persoonlijk voor
  • Zorg voor een goede en waardevolle blog
  • Zorg dat je website op ieder apparaat goed werkt
  • Zorg ervoor dat je bezoekers klant kunnen worden
  • Gebruik kleuren, afbeeldingen en teksten op de goede manier
  • Zorg ervoor dat je een betrouwbare omgeving creëert

Actie: Aan de slag met je marketingstrategie

Veel informatie. En dat is slechts een begin! Je zult alleen resultaat krijgen als je actie neemt. Ga dus aan de slag met je eigen marketingstrategie voor 2016 en plan structureel in wat je gaat doen.

Hierbij een handige checklist:

  • Verdiep je in je doelgroep, breng hun pijnen in kaart
  • Bedenk 15 oplossingen die jouw diensten hun bieden
  • Schrijf en plaats wekelijks 1 waardevol artikel op je website (of maak video’s).
  • Deel wekelijks dat artikel op je social media kanalen.
  • Plaats dagelijks iets op je social media kanalen (inspirerend of behulpzaam)
  • Bereken hoeveel advertentiebudget je 1 klant hebt en test dit eens
  • Zorg dat je optin boxen hebt op je website
  • Richt een autoresponder in om geautomatiseerd relatie te leggen
  • Zorg ervoor dat je website in je voordeel werkt, niet in je nadeel!

Conclusie: online marketing voor ZZPers

Online marketing is toepasbaar voor iedere ZZP’er. Het vergt tijd, energie, geld en doorzettingsvermogen om dit op een goede manier toe te passen.

Online marketing is alleen effectief als je de juiste dingen op de juiste plekken doet. Hierdoor krijg je een continu terugkerende bezoekersstroom die je kunt converteren.

Zorg er daarom voor dat je echt een goede website online hebt zodat je bezoekers klant worden. Het is zonde om te investeren in online marketing als je website niet strategisch is ingericht.

Begin met 1 onderdeel van je marketingstrategie, doe dat goed en kijk dan of je er nog een onderdeel bij kunt pakken. Het is zonde als je alles maar half doet, dat gaat je niets opleveren.

Besef dat advertenties duur zijn maar wel tijd besparen, organische groei door het creëren van content kost veel tijd maar is vaak goedkoper (omdat je het zelf kunt doen).

Waarde toevoegen voor je bezoekers is belangrijker dan je bezig houden met zoekmachine optimalisatie. Ideaal gezien ga je werken met een partij die ervoor zorgt dat je website technisch klopt voor Google. Op die manier kun jij je gewoon focussen op de online marketing.

Als je focus is om je doelgroep verder te helpen dan zal je zien dat je met de tijd resultaat gaat krijgen. Begin vandaag met zaaien, zodat je in de toekomst kunt oogsten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.