Waarom je website de basis is van je onderneming

Als jij een product of dienst verkoopt ben ik ervan overtuigd dat een goede website de basis is voor je onderneming. In dit artikel leg ik aan de hand van 7 stellingen uit waarom ik dit vind.

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen: Gebruikt mijn doelgroep internet? Wil ik echt een verschil maken met mijn onderneming? En: Kan ik (met wat hulp) hoger scoren in de zoekmachines dan mijn concurrent? Als je deze vragen beantwoordt met een ja dan hoop ik dat je geïnspireerd raakt door de rest van dit artikel en vervolgens actie onderneemt.

Je website als basis van je onderneming

Hieronder 7 stellingen waarom ik een website zie als de basis.

  • Iedere doelgroep is online te bereiken.
  • Je kunt gericht inspelen op vraag en aanbod.
  • Je kunt goedkope marketing toepassen.
  • Je maakt eenvoudig duidelijk wat je doet/verkoopt.
  • Je kunt een expert status opbouwen.
  • Het eerste contact via een website is drempelverlagend.
  • De koppeling van sociale media versneld je bekendheid.

Iedere doelgroep is online te bereiken

Wie gebruikt tegenwoordig geen internet. Nou dat kan ik je vertellen, dat is nog zo’n 5% van de Nederlandse huishoudens. Ik schat dat dit de oudere generaties zijn of de mensen die stiekem meeliften op het internet van hun buren. Als 95% van de huishoudens internet gebruikt dan weet ik zeker dat iedere doelgroep internet gebruikt. Ben jij zelf ook iemand die op internet zoekt als je iets nodig hebt?

Bij het inrichten van je website moet je door de ogen van je doelgroep kijken. Wat gebeurt er als ze op je website terecht komen?

Je kunt gericht inspelen op vraag en aanbod

Het spelletje van vraag en aanbod wordt een feest door Google omdat iedereen hetzelfde doet als jij. Als je wat nodig hebt ga je via Google op zoek naar de oplossing.

Aan jou de uitdaging om ervoor te zorgen dat je voor alle mogelijke vragen van jouw doelgroep een antwoord op jouw website hebt. Zorg ervoor dat je de teksten optimaliseert voor de zoekmachine en ontdek dat jouw bezoekersaantal in zeer korte tijd zal stijgen. Gebruik short term zoekwoorden en long term zoekwoorden om je bereik zo groot mogelijk te maken.

Even een voorbeeld: Mijn schoonvader wil een hoveniersbedrijf inhuren omdat Tarzan zich thuis begint te voelen in zijn tuin. Natuurlijk wil mijn schoonvader helpen want Tarzan is een serieuze concurrent voor mij, hij kan dingen waar ik niet eens van kan dromen.

In de zoekresultaten type ik het volgende: Hoveniersbedrijf utrecht

Website basis onderneming

Je kunt goedkope marketing toepassen

Zoals je ziet geeft Google mij een aantal suggesties. Je begrijpt zelf wel dat het interessant is als je bovenaan staat. Je ziet de betaalde advertenties (Adv.) en daaronder zie je de zogenaamde “organische” zoekresultaten (gratis).

Waar scoor jij in de zoekresultaten? Op welke zoekwoorden wil jij gevonden worden? Gratis klanten krijgen via Google is natuurlijk geweldig maar het kost wat tijd en moeite om bovenaan te scoren. Wil je direct bovenin staan? Gebruik Google Adwords(tip: huur een specialist in).

Je maakt eenvoudig duidelijk wat je doet/verkoopt

Je klikt op een van de links en komt direct op de website van de gekozen hovenier. We hebben gezien dat er genoeg keuze is. Als een website niet duidelijk is dan ben ik binnen 2 seconden weg. Wellicht heb ik dan meer geluk bij de concurrent. Besef goed dat je binnen 2 seconden aan de bezoeker duidelijk moet maken wat je doet. Gelukkig kun je de website zo inrichten dat iemand direct weet wat je doet en misschien ook wel wie je bent. Je hoeft je bezoekers alleen nog maar te overtuigen van je kwaliteit.

Je kunt een expert status opbouwen

Wat zegt je website over jou en je onderneming? Het is belangrijk dat een bezoeker je vertrouwt. Voordat hij een afspraak maakt wil hij weten met wie of wat hij te maken heeft. Een website biedt je de mogelijkheid om jezelf als expert te positioneren.

Hoe doe je dit? Een hovenier kan mij van zijn expertise overtuigen door bijvoorbeeld foto’s te laten zien van zijn werk. Referenties van klanten doen het misschien nog wel beter en als hij door allerlei artikelen of video’s laat merken dat hij weet wat hij doet dan is die afspraak al bijna gemaakt. Ik wil sowieso een offerte aanvragen… Hoe makkelijk wordt dat me gemaakt?

Het eerste contact via een website is drempelverlagend

Via een website kun je drempels wegwerken. Je krijgt niet direct “de verkoper die zegt dat hij je wil helpen” aan de lijn. Nee, je schrijft eenvoudig via een mail of contactformulier wat je wens is. Jij weet zelf wel wat je wilt en zult dat vinden.

Voor iedere onderneming kun je de drempels wegwerken via je website. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk. Bied de mogelijkheid om een contactformulier in te vullen of laat ze een brochure downloaden. Heb je maatwerk producten of diensten? Laat mensen via het contactformulier hun wensen bekendmaken of koppel vrijblijvende offertes o.i.d. om direct te geven wat de bezoeker wil hebben. Het voordeel is dat je direct verbinding maakt met je potentiële klant omdat hij interesse heeft in wat jij biedt.

De koppeling van sociale media versneld je bekendheid

Dan heeft je website nog het voordeel dat je social media kunt koppelen. Naast het feit dat sociale media de resultaten in de Google resultaten verbetert kun je met relatief weinig werk een grote groep bereiken. Het ouderwetse mond-tot-mond reclame is tegenwoordig te vinden in deze sociale netwerken. Via je website kun je eenvoudig een e-book aanbieden, een artikel delen of je product/dienst aanbieden.

Als mensen reageren op jouw artikel/e-book of je een “like” geven en je dit zichtbaar maakt op je website dan wekt dat vertrouwen op bij andere bezoekers. Als mensen zien dat de massa ergens achter staat dan zijn ze geneigd om er zelf eerder in mee te gaan.

Conclusie

Je website is de basis van je onderneming omdat je via je website:

  • ongeacht je onderneming altijd je doelgroep kunt bereiken die op zoek is naar jouw oplossing;
  • gratis bezoekers krijgt via Google en deze bezoekers eenvoudig kunt laten zien wat je doet, wie je benten bewust kunt maken van jouw expertise/kwaliteit;
  • de drempel zo laag maakt dat je veel meer aanvragen zult krijgen dan via welke andere weg dan ook;
  • eenvoudig een groot netwerk kunt opbouwen die ambassadeurs voor je onderneming zijn.

Is jouw website al de basis van je onderneming?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.