Ga eens met een andere insteek bloggen

Veel website eigenaren denken bij het woord “bloggen” aan het schrijven van een nieuwsartikel. Echter is bloggen veel meer dan dat. In dit artikel wil ik je 5 verschillende manieren laten zien om je blog uitdagender te maken. Dit is niet alleen goed voor jezelf (je gaat meer out of the box denken) maar het is ook nog eens erg goed voor de resultaten in de zoekmachines.

Wij moeten net zo hard toegeven dat we hier zelf veel meer mee aan de slag moeten gaan. Het kost nou eenmaal wat meer tijd dan enkel het schrijven van een artikel.

1. Plaats een video op je blog

Een video kan je blogartikel in een oogopslag vele malen duidelijker maken. Bezoekers van websites zijn inmiddels het lezen van lange artikelen zat en zoeken naar andere manieren om sneller informatie tot zich te nemen. Een video is hierbij een uitgerekende kans om jouw blog bezoeker te overtuigen van jouw kwaliteiten.

Het maken van een eigen video met de camera op jouw gezicht gericht kan voor enorm veel vetrouwen zorgen. Je durft aan je publiek openlijk te vertellen waar je voor staat en waar je in gelooft. Mensen kunnen dit waarderen en zijn daardoor sneller geneigd om een product of dienst bij je af te nemen.

Het plaatsen van een video hoeft nog niet zozeer moeilijk te zijn. Luister naar je klanten en website bezoekers en maak een video op basis van hun probleem of vraag.

Een video plaatsen op je blog wilt niet zeggen dat je volledig de tekst in een artikel vervangt. De video is bedoelt om je verhaal te versterken of een bepaald probleem duidelijker uit te leggen. De combinatie van zowel tekst als video maakt het artikel extra krachtig.

2. Eerst geven, dan ontvangen

In Amerika is dit een bekend fenomeen en in Nederland en Belgie wordt dit ook steeds vaker toegepast. De gemiddelde actieve blogger heeft inmiddels al in de gaten hoe ze van vreemden (bezoekers) enthousiaste ambassadeurs (klanten) kunnen maken.

E-books zijn sexy! Ja, dat hoor je goed. E-books zijn vandaag de dag gewild. En wat moet de bezoeker dan doen om zo’n e-book te bemachtigen? Nou.. gewoon.. even zijn of haar naam en e-mailadres achter laten.

 

In ruil voor een e-mailadres krijgt de bezoeker dus iets wat van grote waarde kan zijn.

Stel.. je bent sinds kort je eigen kapperszaak begonnen en nog volop informatie aan het verzamelen op internet over wat de beste haarverzorgingsproducten zijn, welk merk schaar je nodig hebt en welke wasbak het beste bij je interieur past.

Je denkt inmiddels alles te weten maar plots kom je via Google op een website terecht met een wel erg interessant blog artikel. Je leest vol interesse het artikel en aan het eind van het artikel krijg je de kans om een e-book te downloaden. “11 tips hoe je meer klanten naar je kapsalon krijgt” luidt de titel. Het enige wat je moet doen is je naam en e-mailadres achter laten zodat ze jou regelmatig een nieuwsbrief kunnen sturen (ter promotie van producten of door je handige informatie toe te sturen).

Dit zou wel eens hele interessante informatie kunnen zijn voor jouw nieuwe kapsalon. Zeker als je nog niet zoveel klanten hebt. Zou jij in dit geval je e-mailadres achter laten?

Tuurlijk doe je dat!

3. Infographic

Infographics zijn afbeeldingen waar doormiddel van tekst en afbeeldingen informatie wordt gegeven over een bepaald onderwerp.

In ons artikel Hoger in Google hebben wij ook gebruik gemaakt van een infographic. We konden in dat artikel wel 200 factoren omschrijven waar Google naar kijkt als het gaat om de ranking van je website maar een infographic was in dit geval veel handiger omdat het ons tijd bespaarde maar de lezer ook sneller de informatie geeft die hij zoekt.

Simonlyabonnement.com heeft dit heel slim aangepakt. In April 2014 hebben ze een eigen infographic laten ontwerpen en op hun website gepubliceerd die de huidige situatie van het mobiele 4G netwerk uitlegde. Destijds was 4G heel erg op komst en ze speelde slim in op de markt door deze informatie beschikbaar te maken in een infographic.

De infographic werd al snel opgepikt door de bekende website weblog Dutch Cowboys. Dat zorgt niet enkel voor een stukje publiciteit maar ook nog eens voor een waardevolle link naar je website. Dat komt enkel de posities van je website ten goede in de zoekresultaten.

4. Podcast beginnen

Een podcast is het opnemen en publiceren van interviews of het delen van waardevolle informatie via MP3. Je hebt dus geen beeld bij de spreker, enkel het geluid.

Om een podcast op te nemen heb je een laptop met ingebouwde microfoon nodig. Je kunt ook een externe microfoon aanschaffen als je geen ingebouwde microfoon hebt in je laptop. Daarnaast heb je een programma nodig om je podcasts te publiceren. Een veelgebruikte website hiervoor is SoundCloud.com.

Hieronder een voorbeeld hoe een podcast eruit ziet.

Het voordeel van het publiceren van Podcasts is dat je ze kunt downloaden zodat de gebruiker jouw podcast kan beluisteren wanneer het hem of haar uitkomt.

5. Ga de interactie aan met je website bezoekers

Veel blog artikelen dagen de lezer niet uit om te reageren. Dat is zonde want je laat hier veel kansen liggen. Ga daarom de interactie aan met je website bezoekers. Stel aan het eind van een artikel een open vraag zoals “Hoe sta jij hier tegenover? Plaats onder dit artikel jouw bevindingen”. Dit geeft de lezer wellicht net dat extra zetje om een reactie achter te laten op jouw blogartikel.

Andere manieren om meer de interactie aan te gaan met je website bezoekers is door onder alle reacties iets te verloten. Dat kan van alles zijn. Van een gratis versie van jouw product of dienst tot aan een 1 op 1 coaching voor een uur. Zolang het maar echt waarde toevoegt aan jouw doelgroep.

Bonus tip:

Nu ben jij aan de beurt!

Wellicht heb jij een idee hoe je op een ongebruikelijke manier je blog uitdagender kan maken. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd! Laat hieronder een reactie achter en ga de interactie met ons aan :-)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.