Aan de slag met Google Webmaster Tools

Google Webmaster tools is een handige oplossing van Google. Je kan met de Google Webmaster Tools als een soort dokter de status van je website bijhouden en ingrijpen voordat je enige schade aanricht en dit je zoekresultaten beinvloed.

Wat kun je allemaal met Google Webmaster Tools

Met de Webmaster Tools van Google kun je een hoop monitoren. Voornamelijk wordt het gebruikt om te checken of bepaalde links niet doorverwijzen naar een 404 pagina en of de Sitemap goed geïndexeerd wordt door Google.

Andere functies binnen de Webmaster tools zijn:

  • Siteberichten
  • Zoekopdrachten
  • Links naar uw site
  • Indexeringsstatus
  • URL’s verwijderen
  • Crawlen
  • Sitemaps

Er zijn nog meerdere functies die je kunt gebruiken binnen de Google webmaster tools. De functies die wij in dit artikel toelichten komen het meest voor en zal je wellicht het meeste gaan gebruiken.

Siteberichten

Siteberichten zijn berichten die je ontvangt van Google op het moment dat er direct actie moet ondernomen worden. Bijvoorbeeld indien je sitemap niet geïndexeerd wordt of dat de robots.txt het indexeren van je website tegenhoudt.

Zoekopdrachten

Bij zoekopdrachten kun je zien op welke zoekwoorden wordt gezocht en waar jouw website in de resultaten verschijnt. Als voorbeeld zie je hieronder een zoekresultaat voor onze eigen website, succeswebsites.nl. We zien dat er de laatste maand 105 keer gezocht is op de zoekterm “website huren” en dat er 19 keer is geklikt op ons zoekresultaat.

google-webmaster-tools

Links naar uw site

Op deze pagina kun je zien hoeveel interne en externe links je website heeft. Beide zijn erg waardevol. Links die intern in je website zijn verwerkt (van de ene naar de andere pagina verwijzen) is onderdeel van on-site SEO. Links van andere websites die naar jouw website verwijzen zijn, mits ze van goede kwaliteit zijn, erg waardevol en kunnen je website een flinke boost geven in de zoekresultaten.

Indexeringsstatus

Op de indexeringsstatus website kun je zien hoeveel pagina’s van je website geïndexeerd zijn in de zoekresultaten. Daarnaast kun je zien hoeveel pagina’s geblokkeerd worden door de robots.txt. Als je niet wilt dat pagina’s geblokkeerd worden dan moet de robots.txt op 0 staan. Zijn er wel pagina’s geblokkeerd waarvan je dat niet wilt? Dan zul je de robots.txt bestand moeten wijzigen.

statistieken van webmaster tools

URL’s verwijderen

Heb je in het verleden pagina’s op je website gehad die je inmiddels hebt verwijderd maar nog altijd worden geindexeerd in de zoekmachines? Dan kun je op deze pagina bij Google een aanvraag doen om de URL te laten verwijderen. Het is vrij simpel; je klikt op “Een neiuw verzoek voor verwijdering indienen”, vult de URL in en klikt op verzoek verzenden.

Crawlen

Onder het kopje crawlen heb je een hele belangrijke pagina, namelijk de Crawlfouten pagina waar je kunt zien of bepaalde links verwijzen naar 404 pagina’s. Je kunt deze problemen verhelpen door de oude URL’s via een 301 redirect door te sturen naar de meest relevante pagina.

Sitemaps

De sitemaps pagina is een belangrijke pagina. Op deze pagina kun je Google laten weten welke pagina’s er allemaal aan je website gekoppeld zijn. Je kunt je huidige sitemap testen en indien hij niet goed is een nieuwe sitemap indienen. Binnen enkele dagen heeft Google dan je nieuwe sitemap verwerkt. Het is raadzaam om dit af en toe te bekijken of er geen melding staat dat de sitemap niet gevonden wordt, op die manier ben je er 100% zeker van dat alle pagina’s geindexeerd worden in de Google zoekmachine.

Wil je een sitemap maken? Ga dan naar de Sitemap Generator. Eenmaal de sitemap aangemaakt moet je hem via FTP uploaden naar je root folder en dit aangeven via de Google webmaster tools.

Google Disavow Links Tool

Een handige functie binnen de Google Webmaster Tools is de Disavow Links Tool. Met dit tooltje van Google kun je backlinks die schade aan je website aanrichten laten verwijderen.

Google Disavow Tool

Stel dat je in het verleden een domeinnaam of website hebt overgenomen die eerst met een heel ander doel is gebruikt, bijvoorbeeld voor pikante foto’s of illegale handel dan kan deze tool ideaal voor jou zijn.

Google adviseert je om eerst zelf contact op te nemen met de eigenaar van de website waar je link op vermeld staat voordat je deze tool gebruikt. Deze tool kan namelijk behoorlijk wat impact hebben op de posities in de zoekresultaten.

Wellicht maak jij zelf ook al gebruik van de Google Webmasters tool en heb je tips voor onze lezers. Twijfel dan zeker niet en laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.