Koopgedrag beïnvloeden: Online neuromarketing!

Koopgedrag beïnvloeden is een veelbesproken onderwerp. Een belangrijk onderwerp. Een onderwerp die het verschil maakt tussen veel of weinig aanvragen.

Loop niet langer klanten mis! Ontdek hoe neuromarketing in je voordeel kan werken.

Wij leggen onze klanten uit dat onze website ze helpt om meer aanvragen te krijgen van hun bezoekers omdat we bewezen marketing strategieën hebben toegepast in het ontwerp.

Machtig lange zin hierboven. Lees die nog maar eens. Dan zal ik je hieronder uitleggen wat we doen.

Succeswebsites = Online marketing = Meer bezoekers = Meer aanvragen.

Praktisch toepasbare online marketing

Praktisch toepasbare online marketing wil zeggen dat we onze klanten leren wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen. Hun taak is vervolgens het doen. Wij hebben alle technische aspecten al geregeld, ze hoeven alleen maar te doen!Denk hierbij bijvoorbeeld aan content marketing en social media gebruik.

Meer bezoekers

Meer bezoekers is het resultaat van bovenstaande. Als onze klanten aan de slag gaan met hun online marketing dan krijgen ze meer bezoekers.

Meer aanvragen

Meer aanvragen krijgen is het doel van je website. Nu is het zo dat wij daar juist onderscheidend in zijn. Dus, de grote vraag is: Hoe realiseren we dat?

Zoals ik bovenaan dit artikel omschreef in een enorm lange zin:

Wij leggen onze klanten uit dat onze website ze helpt om meer aanvragen te krijgen van hun bezoekers omdat we bewezen marketing strategieën hebben toegepast in het ontwerp.

Bewezen marketing strategieën

Bewezen marketing strategieën. Wat houdt dat nou precies in? Wat hebben wij dan met de website gedaan? Het heeft alles te maken met KOOPGEDRAG. Koopgedrag is eigenlijk niet meer dan het gedrag dat mensen vertonen wanneer ze iets kopen. Wat blijkt nou uit onderzoek? Koopgedrag kan je beïnvloeden. En dat is wat ieder merk doet. Invloed uitoefenen op koopgedrag. Via reclames, advertenties en websites maar ook net zo makkelijk in de supermarkt, bij de bakker en in de Kruidvat.

Ja, je wordt overal beïnvloed. Interessant om je daar bewust van te zijn.

Nu vinden wij het vooral interessant om te kijken hoe we invloed kunnen uitoefenen op het koopgedrag via websites.
Hieronder zal ik punt voor punt (beknopt) aangeven hoe koopgedrag wordt beïnvloed.

Overtuig met gevoelens

Het is belangrijk dat je bij jouw doelgroep een bepaalde snaar weet te raken. Het doel is dan dus om ze een bepaalde emotie te laten ervaren. Wat is de gevoelige snaar van je doelgroep? Raak die! Hierdoor worden mensen zich namelijk bewust van hun probleem en daarvoor willen ze een oplossing vinden. Maar je kunt ook juist op het verlangen inspelen als dat beter bij jouw dienst past.

Overtuigend communiceren

Naast storytelling in je teksten toe te passen is het ook erg belangrijk om overtuigend te communiceren via je teksten. Op welke manier breng je de boodschap over? Een simpel voorbeeld: Het glas is halfvol of het glas is half leeg. Zegt over het glas dat die voor de helft gevuld is met iets. Maar het beeld dat je bezoeker erbij krijgt is volledig anders. Let erop dat je jouw doelgroep op de juiste manier benadert!

Maak je bezoeker nieuwsgierig

Het is belangrijk dat je de aandacht van je doelgroep trekt. Je moet een bepaalde nieuwsgierigheid veroorzaken. Dit doe je bijvoorbeeld door echt onderscheidend te zijn van je concurrenten. Je zou bijvoorbeeld een geweldige aanbieding kunnen doen die plotseling tevoorschijn komt op je pagina (of je biedt een e-book gratis aan).

De angst om te verliezen

Uit onderzoek blijkt dat mensen het twee keer zo erg vinden om iets te verliezen dan dat ze iets winnen. Eigenlijk moet je dus communiceren dat je doelgroep iets verliest als er weg wordt geklikt. Een voorbeeld hiervan is:

Let op! Er zijn nog 20 4 plaatsen beschikbaar.

Op deze manier weet de bezoeker dat er snel gehandeld moet worden omdat de aanbieding of de dienst daarna niet meer beschikbaar is. Er is dus schaarste gecreëerd en dat kan een dienst onweerstaanbaar maken. De angst om het aanbod te missen wordt geassocieerd met verliezen.

Sprekend beeldmateriaal

Beeldvorming is belangrijk voor mensen. We kennen het gezegde: 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Nou, dat is dus niet voor niks een gezegde geworden. Beelden geven gevoel omdat ze invloed hebben op ons. Zo kan een beeld ervoor zorgen dat we dingen beter begrijpen, beter onthouden, maar ook om een gevoel te krijgen bij bepaalde informatie.

Ankerpunten

Ankerpunten werken ook erg interessant. Wat dit precies inhoudt? Mensen houden niet van onzekerheid. Ankerpunten zijn eigenlijk uitgangspunten voor ons brein. Ik zal je direct een voorbeeld geven om het duidelijker te maken: Als je een dienst aanbiedt dan kan het voor de klant best lastig zijn om de waarde daarvan in te schatten. Wat er in ons brein gebeurt is opmerkelijk. De eerste prijs die je ziet staan wordt automatisch het uitgangspunt (ankerpunt). Dat wordt eigenlijk de nieuwe standaard (dit geldt vooral voor diensten en producten waarvan de waarde niet algemeen bekend is). Stel je voor: je hebt een dienst genaamd “Coaching voor ZZP’ers”. Deze dienst wil je graag verkopen maar de waarde van je dienst is niet direct duidelijk voor bezoekers. De waarde is namelijk sterk afhankelijk van verschillende factoren. Als je nu Pakket A, B en C zou aanbieden dan kun je het beste als volgt te werk gaan:

Premium: €1997,- Professional: €1297,- en Business: €997,-

In principe is de basis van je dienst gelijk, bij Premium bied je bijvoorbeeld nog 1 dagdeel persoonlijke ondersteuning op locatie. Bij pakket Professional geef je dat niet, maar daar krijg je online ondersteuning. En bij Business krijg je helemaal geen extra ondersteuning.

Het uitgangspunt is nu opeens heel anders. Je maakt namelijk alleen de afweging tussen €1000,- in je zak houden of zoveel betalen voor 1 dagdeel ondersteuning op locatie. Het interessante is dat je hierdoor automatisch voor Pakket B of C kiest. Want online ondersteuning is wellicht wel wat waard en als je dat niet wil dan kies je voor de goedkope (maar waardevolle) Business.

Sociaal bewijs

Eigenlijk wil ieder mens onderdeel uitmaken van een groter geheel. We willen plat gezegd bij de “kudde” horen. Daarom is sociaal bewijs erg belangrijk bij het beïnvloeden van koopgedrag. Denk bijvoorbeeld aan referenties, “vind-ik-leuks” en “volgers”. Dit geeft het bewijs dat andere mensen tevreden of enthousiast zijn over jou of je diensten. Een krachtige techniek!

Storytelling

Lang, lang, lang geleden werd informatie overgebracht via verhalen. Van generatie op generatie. Dat het werkt mag duidelijk zijn. We geloven nog steeds de verhalen die sinds de eerste momenten zijn verteld. Storytelling werkt. Nu ook nog. Het is namelijk veel makkelijker om informatie op te slaan en er in mee te gaan als het wordt gebracht in de vorm van een verhaal. Het liefst een verhaal waarbij de emoties worden aangesproken.

Kleurgebruik

Uiteraard mag kleurgebruik niet ontbreken in het rijtje van beïnvloeding. Kleuren doen namelijk iets met onze gevoelens. Sterker nog; we associeren kleuren met emoties. Bepaalde tinten blauw zorgen ervoor dat mensen je als betrouwbaar zien en donker groen staat bijvoorbeeld voor gezondheid. Er zijn echter zoveel onderzoeken gedaan naar kleurgebruik in verschillende contexten dat het nog best een uitdaging is om hier een goede keuze in te maken. Een rode kleur op de muur zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen meer passie ervaren terwijl rood ook wordt geassocieerd met kwaliteit. Het is maar net in welke context het wordt gebruikt.

Daar denken we dus over na

De volgende keer dat ik vertel dat onze websites strategisch zijn doordacht dan snap je wat we daarmee bedoelen. Nu rest de vraag: Waar passen jullie welke strategie dan toe?

Daar schrijf ik in een volgend artikel over. Om je alvast een indruk te geven: De menustructuur, kleurgebruik, tekst, afbeeldingen, call-to-actions en formulieren.

Binnenkort meer!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.