Twitter, zo bouw je een social media netwerk op

Een groot Twitter netwerk hebben, wie wil dat nou niet? Nu bestaat er tegenwoordig de mogelijkheid om Twitter volgers te kopen maar daar heb je niks aan. Al deze volgers zijn “nep” en geen kwalitatief goede volgers. Je moet juist de volgers vinden die oprechte interesse in jouw product of dienst hebben of die de informatie die je deelt op Twitter waardevol vinden.

Als je begint met Twitter of reeds begonnen bent zul je vooral in het begin een hoop tijd en energie erin moeten steken om volgers te krijgen. Vooral in het begin zul je zien dat het een hoop energie kost maar naarmate je langer aanwezig bent op Twitter en je een bekendheid of expert status opbouwt zul je merken dat het al wat makkelijker gaat worden.

In dit artikel leg ik je niet uit hoe je meer volgers kunt krijgen maar hoe je juist de waardevolle volgers weet te vinden. Dit zijn de volgers die jouw informatie, dienst of product waardevol vinden en graag zaken met je willen doen. Alleen moeten ze eerst wat meer overtuigd worden van jouw kennis en kunde.

Ohja, nu we het toch over Twitter hebben: volg ons ook op Twitter door op onderstaande knop te klikken.


//

Tip #1: Reageer op elke @ reply

De eerste tip waar ik zelf vooral in het begin van mijn “Twitter carrière” weinig tot niet mee deed was het beantwoorden van vragen die aan mij gesteld werden. Ik gaf wel antwoord, maar vaak een paar dagen later. De meeste Twitter volgers verwachten dat je, net zoals bij e-mails, binnen 12 uur en liefst eerder reageert op een @ reply.

Je kunt makkelijk in de gaten houden of je een @ reply hebt gekregen door op je smartphone de originele Twitter applicatie te gebruiken. Deze applicatie stuurt je automatisch een zogeheten notificaties op het moment dat iemand een @ reply naar je heeft gestuurd.

Tip #2: Promoot Tweets van anderen

Op Twitter draait het niet enkel om jezelf maar ook om anderen. Kom je een Tweet tegen die voor je eigen volgers interessant kan zijn? Retweet deze Tweet dan. Zo help je elkaar en zul je zien dat ook volgers jouw Tweets zullen delen met hun eigen Twitter netwerk.

Tip #3: Stel een automatische DM (Direct Message) in

Een automatische Direct Message is een kort privé bericht die je kunt versturen nadat iemand je volgt. Let bij het gebruiken van een DM goed op wat je vermeld. De DM moet van waarde zijn en niet enkel een bedankje voor het volgen.

Wijzelf gebruiken de DM om mensen te informeren dat we ook wekelijks bloggen op onze website en vermelden daarbij een link naar ons blog. Hier hebben bezoekers de mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief zodat ze op de hoogte worden gehouden zodra er weer interessante artikelen geplaatst zijn. Daarnaast geven we onze nieuwe nieuwsbrief abonnees ook een e-book vol met waardevolle internet tips.

Tip #4: Wees actief!

Als je niet de tijd en energie in Twitter zult steken zul je er ook niet uithalen wat je er van verwacht. Plan daarom dagelijks max. Een half uurtje in om je Twitter profiel te updaten en te voorzien van nieuwe inhoud.

Zorg er voor dat je ook interactief bezig bent. Reageer op vragen uit je branche en ga de discussie aan. Gebuik voor het vinden van relevante Tweets de zoekmachine van Twitter.

Bonus tip: Automatiseer je Twitter

Tegenwoordig zijn er genoeg software systemen om je Twitter grotendeels te automatiseren. Bekende systemen zijn Hootsuite en een Amerikaanse variant is Buffer.

Je kunt bijvoorbeeld met Hootsuite een group aanmaken waar je instelt dat je alle Twitter berichten wilt zien waar hashtag #website in voor komt. Op die manier kun je reageren op vragen en discussies aangaan.

Wij maken zelf gebruik van BufferApp, vandaar dat we daar ook het meest over weten te vertellen. Naar Hootsuite hebben we in het verleden gekeken toen we de keus moesten maken tussen Buffer en Hootsuite maar uiteindelijk hebben we gekozen voor BufferApp omdat ons netwerk daar ook gebruik van maakte en we bij vragen bij ze terecht konden.

Naast deze lijst van tips zijn er nog tientallen tips waarvan je er ongetwijfeld zelf al een paar toepast. Welke zijn dit en waarom gebruik je ze? Laat hieronder een reactie achter met jouw tip en help anderen het maximale uit Twitter te halen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *