Zoekmachine optimalisatie

Als je mij 5 jaar geleden had gevraagd of ik dankzij zoekmachine optimalisatie duizenden bezoekers per maand op mijn website zou krijgen en voldoende aanvragen via mijn website zou krijgen dan had ik je compleet voor gek verklaard. Nu.. 5 jaar later kijk ik daar toch heel anders naar. Zoekmachine optimalisatie is inderdaad dé manier om voordelig gratis bezoekers te krijgen. Wat je daarvoor moet doen? Dat lees je hieronder!

Met zoekmachine optimalisatie (ook wel zoekmachine marketing genoemd) kun je ervoor zorgen dat je website een dagelijkse stroom aan nieuwe bezoekers krijgt. Hoe fijn zou het zijn als jij met jouw strategische website dagelijks nieuwe aanvragen krijgt?

Ik zeg hier bewust “strategische website” omdat de basis van je website belangrijk is om voldoende aanvragen te krijgen. Klopt de basis niet en ben je ook niet van plan je website grondig aan te pakken? Dan kan je net zo goed stoppen met lezen en weg klikken!

Heb je ervoor gekozen om toch door te lezen? Goed, dan help ik je graag op weg naar een succesvolle website.

Zie je website als een reclamebord.. Waar heb je liever je reclamebord staan? Aan de snelweg of midden in de woestijn waar niemand langskomt?

Nou?

Precies!

Waar je naar op zoek bent is een plek waar voldoende potentiële klanten langskomen. Als je dan de juiste boodschap verkondigd zorgt dat ervoor dat je voldoende aanvragen krijgt via je website. Check het artikel over online marketing.

Maar nu eerst meer over het verschil tussen zoekmachine optimalisatie en Google Adwords.

Zoekmachine optimalisatie versus Google Adwords

Veel mensen verwarren in de zoekresultaten organische resultaten met betaalde advertenties. Organische zoekresultaten zijn de resultaten die aan de linkerkant staan. Op hoog concurrerende zoektermen staan ook aan de linkerkant advertenties.

Als voorbeeld pak ik de zoekterm “Wordpress SEO tips” erbij.

Google Adwords

Je ziet dat de eerste twee resultaten advertenties zijn. Dat is dus Google Adwords. Dat kun je zien aan de hand van de “Adv.” die voor het zoekresultaat staat.

Je hebt met Google Adwords de mogelijkheid om advertenties te tonen. Als jouw doelgroep naar een specifieke zoekterm zoekt binnen jouw branche kun je direct bovenaan komen te staan. Zeker met Google Adwords kost dit de nodige financiële investering.

Het voordeel is dus dat je direct bovenaan kan komen te staan. Uiteraard mits je de juiste prijs betaald. Ook wel kosten per klik of CPC genoemd. Dat kan dan ook direct het nadeel zijn voor de ZZP’er zonder al te veel financiële back-up.

wordpress-seo-tips

Onder de advertenties zie je de organische zoekresultaten staan. Op het moment dat je consequent en op de juiste manier zoekmachine optimalisatie inzet dan kom je hier in de resultaten te staan. Afhankelijk van de concurrentie op de zoektermen binnen je branche zul je hier wel de nodige tijd en energie in moeten steken. Maar eenmaal een goede basis is het slechts een kwestie van bijhouden.

Het voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat jij je kunt focussen op waar je écht goed in bent zonder dat je je elke keer zorgen moet maken of je wel voldoende aanvragen krijgt.

Binnen zoekmachine optimalisatie zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kun je je onder anderen focussen op on-page SEO maar zijn er ook off-page SEO strategieën. Hieronder leggen we je de voor- en nadelen uit van zowel on-page als off-page SEO.

On-page SEO

On-page SEO is een verzamelnaam voor alle manieren om je website beter te laten scoren door enkel aan punten binnen je website te werken. Een aantal on-page SEO strategieën zijn: een interne link structuur opbouwen, de website code optimaliseren, afbeeldingen de juist benaming geven en een goede navigatiestructuur opbouwen.

Interne link structuur opbouwen

Met een interne link structuur geef je je website bezoekers de mogelijkheid om van de ene naar de andere pagina te navigeren zonder daarbij het hoofdmenu te gebruiken. Als blogger heb je regelmatig dat je in een artikel verwijst naar een onderwerp waar je al eerder over geschreven hebt. Dan is het handig om binnen je artikel te verwijzen naar het andere artikel zodat je je bezoeker de mogelijkheid geeft ook dat artikel te lezen.

Een goed voorbeeld van een website die hier gretig gebruik van maakt is Wikipedia. Ik durf m’n vingers in het vuur te steken dat jij ook gemerkt hebt dat Wikipedia altijd heel erg hoog in de zoekresultaten scoort. Zoek maar eens op “franse revolutie”, “Sesamstraat” of “Amsterdam” in de zoekresultaten en je zult als snel zien dat Wikipedia het zoekmachine optimalisatie spelletje aardig onder de knie heeft.

Bert en Ernie voorbeeld

Website code optimaliseren

Het regelmatig verbeteren van de website code is geen slechte zet. Op deze manier laat je Google zien dat de gebruiksvriendelijkheid van je website belangrijk is voor je bezoeker. Je moet hier natuurlijk niet in doordraaien. Google verwacht niet van je dat je website 100% klopt of “over geoptimaliseerd” is. Dat zal zelfs nadelig werken.

Google heeft de intentie om de juiste informatie aan de bezoeker te tonen op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier. Het verbeteren van de website code kan hieraan bijdragen.
Heb je zelf de kennis niet in huis om dit aan te pakken? Laat dit dan aan een vakbekwame programmeur of front-end developer over.

Afbeeldingen de juiste benaming geven

Een andere on-page SEO strategie die ervoor zorgt dat je afbeeldingen hoger in Google scoren is het geval van de juiste benamingen aan afbeeldingen.

Zoek eens voor de grap op “IMG0356” in Google. Je zult zien dat heel veel website eigenaren een afbeelding plaatsen zonder na te denken over de naam. Dat is zonde want niemand zoekt normaal gezien natuurlijk op “IMG0356” terwijl meer mensen zouden zoeken naar “voetbalwedstrijd utrecht”. De kans is dus beduidend groter om in de Google afbeeldingen gevonden te worden met een fatsoenlijke zoekterm dan de naam die de afbeelding krijgt zodat je hem van je fototoestel afhaalt.

Goede navigatie structuur opbouwen

Een goede navigatie structuur is niet alleen belangrijk voor je website bezoeker maar ook voor de zoekmachine spiders. Door een goede navigatiestructuur kunnen de spiders (kleine robotjes die je website scannen) snel en eenvoudig zien of je nieuwe content hebt geplaatst op je website.

Zorg er dus goed voor dat de navigatie structuur overzichtelijk en duidelijk is voor je doelgroep.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Naarmate Google langer bestaat wordt het ook steeds slimmer. Tegenwoordig is Google al dusdanig slim dat het doorheeft of een bedrijf zich regionaal of landelijk wilt profileren. Een bakker in Maastricht wil je niet in de zoekresultaten tegenkomen als je zelf in Utrecht zoekt naar een bakker.

Mocht je gebruik maken van WordPress dan heeft Yoast een handige plug-in voor je. Zij hebben namelijk de “Local SEO” plug-in ontwikkeld wat je helpt beter te scoren in de lokale zoekresultaten.

Je bent na het verwerken van bovenstaande punten in je website alweer een stap dichterbij een betere positie in de zoekresultaten.

Off-page SEO

Een andere zoekmachine optimalisatie strategie is off-page SEO. Off-page SEO zijn de zoekmachine optimalisatie strategieën die buiten je website kunnen worden opgepakt. Een bekende off-page SEO strategie is linkbuilden.

Linkbuilden is het verzamelen van waardevolle (goede pagerank) en relevante (zelfde branche of onderwerp) links. Je kunt ervoor kiezen om bedrijven, forums en andere websites te benaderen en om linkruil te vragen. Je kunt er ook voor kiezen waardevolle content te schrijven op je website (ook wel bloggen genoemd) zodat mensen vanzelf naar jouw website en artikel verwijzen.

In beide gevallen kost het een hoop tijd en energie om goede links te scoren. Linkbuilding is nu eenmaal een tijdrovende klus maar als je linkbuilden strategisch en consequent inzet zal je dat op de lange termijn een heleboel voordelen opleveren.

Waardevolle SEO tips voor WordPress websites

Om je alvast een beetje op weg te helpen heb ik laatst een artikel geschreven met waardevolle SEO tips. Deze tips zijn grotendeels SEO tips voor WordPress websites maar je kan een aantal van de tips ook gebruiken voor als je website op een ander platform is gebouwd.

Grote bedrijven hebben SEO specialisten in huis om dagelijks hier mee bezig te zijn. Als ZZP’er heb je niet de tijd om er dagelijks mee bezig te zijn. Er moet immers ook brood op de plank komen toch? Daarom adviseer ik je om 20% van de tijd te spenderen aan zoekmachine optimalisatie en andere online marketing methodes.

Zet bijvoorbeeld een groot kruis in je agenda op de maandag middag. Plan écht een moment in waarmee jij aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Alleen zo zul je resultaat bereiken met je website.

De kracht van copywriting

Goede teksten op je website zijn belangrijk. Niet alleen wordt je beter gevonden in de zoekresultaten doordat je gebruik maakt van de juiste zoektermen, ook kan copywriting ervoor zorgen dat je je doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

Copywriting is een vak apart. Veel ZZP-ers besluiten het zelf op te pakken omdat ze denken hun doelgroep goed te kennen. Ik geloof dan ook wel dat ze hun doelgroep door en door kennen, maar ze nog niet op de juiste manier weten aan te spreken. En dat is waar een tekstschrijver weer goed van pas kan komen. Door een goede tekstschrijver in te huren zul je veel meer resultaat bereiken met de teksten. Een professionele tekstschrijver weet namelijk als geen ander hoe hij jouw doelgroep op de juiste manier moet aanspreken, welke termen hij moet gebruiken en hoe hij ervoor kan zorgen dat jouw doelgroep of jouw bezoeker uiteindelijk contact met je opneemt.

Het mag dan een investering zijn, maar ik geloof dat het wel de juiste investering is die je sneller zult terugverdienen dan als je zelf teksten schrijft.

Wat je ook kunt doen is teksten laten redigeren. Voordat je je zelfgeschreven teksten op je website publiceert kun je ze laten controleren door een tekstschrijver. Hij haalt de spelfouten uit de tekst, corrigeert waar nodig en zorgt ervoor dat er een verhaallijn in je teksten zit.

SEO scan: Controleer of je op de goede weg bent

Met een SEO scan tool kun je regelmatig controleren hoe goed je website scoort. Deze SEO scans weten precies waar je op moet letten om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten.
Hieronder tref je een overzicht aan met enkele bekende SEO scan tools.

Scan je website op snelheid met GTmetrix

Met GTmetrix kun je controleren of de snelheid van je website goed is. De snelheid van je website is erg belangrijk voor Google. Ze willen namelijk dat jij met jouw website zo snel en efficient mogelijk de juiste informatie aan je bezoeker toont. Als het dan enkele seconden te lang duurt voordat je website laadt dan gaat de bezoeker naar de concurrent. Google snapt dit en zorgt er daarom voor dat websites die sneller laden bovenaan in de zoekresultaten komen te staan.

Het is daarom heel erg belangrijk om de juiste hosting partij te kiezen. Goedkoop is in dit geval écht duurkoop. Als jij voor jouw business afhankelijk bent van je website is het verstandig om te kiezen voor een professionele partij in plaats van een goedkope webhosting partij.

gtmetrix

Zoals je ziet heb ik een check met GTmetrix gedaan voor succeswebsites.nl. Er valt nog een hoop te verbeteren maar we zijn op de goede weg. GTmetrix geeft aan dat een pagina laadtijd van 4,8 seconden prima is. Nu ben ik zelf van mening dat je beter ervoor kunt zorgen dat je website binnen 2 seconden laadt omdat uit neurologisch onderzoek is gebleken dat we steeds sneller (op onbewust niveau) beslissen om wel of niet op een website te blijven. Laadtijd speelt daarin een grote rol.

recommendations

De verbeteringen die de SEO scan tool aangeeft hebben vooral te maken met on-site SEO. Je ziet bij “Leverage browser caching” als type “server” staan. Dit betekent dat de hosting partij iets kan verbeteren aan de server om je website sneller te laten laden.

Pingdom Website Speed Test

Een andere handige SEO scan tool om te kijken hoe je website presteert is Pingdom Tools. Met Pingdom Tools kun je controleren hoe lang bepaalde bestanden erover doen om te laden. Op die manier kun je de grote afbeeldingen herkennen of de stukken code die niet gebruikt worden verwijderen.

pingdomtools

Zo zien wij bijvoorbeeld dat onze website slomer is geworden sinds we een video op onze homepagina hebben geplaatst.

Snelheid ivm video

Google keyword planner

De Google Keyword Planner tool is niet echt een SEO scan tool maar meer een tool om ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van de juiste zoektermen op je site en je dus niet voor jan doedel aan het schrijven bent. Voordat ik begon aan dit enorme artikel heb ik onderzoek gedaan naar welke zoektermen gezocht werd en waar voldoende volume op zit.

Zie hieronder een overzicht van de zoektermen die je tegen kan komen in dit artikel.

Google Keywords planner

De reden dat we een zoekwoorden onderzoek hebben gedaan is om ervoor te zorgen dat dit artikel beter gaat scoren op bepaalde zoektermen in de zoekresultaten. Op die manier hopen we nog meer relevante bezoekers op onze website te krijgen die zich uiteindelijk inschrijven voor onze Gratis videocursus of contact met ons opnemen omdat ze interesse hebben in onze diensten.

Concrete actiestappen

Na het lezen van zoveel tips kan je soms door de bomen het bos niet meer zien. Daarom heb ik voor jou een handig overzicht gemaakt zodat je stap voor stap aan de slag kunt met zoekmachine optimalisatie.

  • Tip 1: Weinig budget? Kies enkel voor zoekmachine optimalisatie. Heb je wat meer budget? Kies dan voor een combinatie van zoekmachine optimalisatie en Google Adwords om sneller resultaat te behalen.
  • Tip 2: Doe een zoekwoorden onderzoek om er zeker van te zijn dat je de juiste zoektermen gebruikt zodat je weet waar jouw doelgroep naar zoekt.
  • Tip 3: Verbeter de on-page SEO strategie. Gebruik hiervoor de SEO scan tools die ik genoemd heb in dit artikel.Zodra je de meest belangrijke on-page SEO zaken hebt opgepakt kun je je gaan focussen op off-page SEO technieken zoals linkbuilden.
  • Tip 4: Ga aan de slag met copywriting zoals bloggen om ervoor te zorgen dat je waardevolle informatie aan je bezoekers geeft. Als de content die je schrijft waardevol genoeg is gaan je bezoekers je blog artikelen vanzelf delen op social media.
  • Tip 5: Plan een vast moment in je agenda in. Het liefst elke week zodat je er consequent mee bezig bent. Ook wanneer je even geen zin hebt 🙂

Wil jij ook meer resultaat met je website? Tijd voor drastische actie!

Je hebt het einde van dit artikel bereikt, een hoop informatie tot je genomen en wellicht ook een hoop vragen die nog niet beantwoord zijn.Wil je antwoord op die vragen? Stel ze dan gerust door hieronder een reactie achter te laten. Ik probeer dan binnen één werkdag te reageren op jouw vraag.

Daarnaast hoop en verwacht ik dat je inziet wat voor kansen je laat liggen als je je niet bezig houdt met het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Ik wil je daarom vragen om écht aan de slag te gaan met deze waardevolle tips!

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *