Zoekwoorden onderzoek, bereik je doelgroep

In dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je een zoekwoorden onderzoek kunt doen. In een vorig artikel schreef ik over het belang van content marketing. Ideaal gezien schrijf je artikelen met zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt door jouw doelgroep. Natuurlijk ben je niet de enige die dit bedenkt. Als meer mensen zoeken naar een bepaald zoekwoord dan is het vanzelfsprekend dat de concurrentie hoger wordt.

Vaak is het verstandig om op long tail(meer dan 3 woorden in een zoekopdracht) zoekwoorden te kiezen en daarover te schrijven. Er zijn vaak minder zoekopdrachten op maar de concurrentie is lager en de zoekopdracht gerichter. Hier moet je zelf maar eens over nadenken.

Zoekwoorden onderzoek opzetten

Laten we maar van start gaan. Ga naar de Keywordplanner van Google en klik rechts bovenin op inloggen. Je kunt inloggen met je gmail account en wachtwoord. Als je nog geen gmail account hebt dan kun je een gratis account aanmaken.

Als je hebt ingelogd dan kom je direct op de goede pagina terecht. Hieronder de afbeelding van wat we nodig hebben. Links wordt een vraag gesteld: Wat wilt u doen? Nou, we willen graag nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken.
Zoekwoordenonderzoek gaan doen

Vul een aantal termen in die passen bij jouw onderneming. Zie hieronder een voorbeeld van iemand die een hoveniersbedrijf heeft. Scheidt de woorden met een komma en spatie. Vervolgens klik je onderin op de blauwe knop: Ideeën opvragen.

Zoekwoordenonderzoek opzetten

Afhankelijk van de ideeën die worden aangereikt zie je een soortgelijk overzicht als hieronder. Het programma helpt je door mee te denken. Je ziet de advertentiegroep die op relevantie is geselecteerd. Daarnaast zie je de zoekwoorden en vervolgens hoeveel gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten daarbij horen. Daarnaast staat de concurrentie, het voorgestelde bod als je advertenties zou willen plaatsen, vervolgens het verticale percentage van de advertenties(die je nog niet hebt) en de mogelijkheid om de zoekwoorden toe te voegen aan je advertentieplan. De vier kolommen aan de rechterkant zijn puur gericht op advertenties. Doe jezelf een plezier en hou je muis even op de vraagtekentjes. Je krijgt dan uitleg.

Zoekwoorden onderzoek

Klik op de advertentiegroepen aan de linkerkant en bekijk welke termen er zijn voorgesteld. Je ziet dan de resultaten per zoekwoord.

Zoekwoorden onderzoek gaan doen

Noteer een aantal interessante zoekwoorden(combinaties) en ga aan de slag met het creëren van waardevolle content.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.