Zo ga je aan de slag met e-mailmarketing

Ben je het ook zat om alsmaar moeite te moeten doen om nieuwe opdrachten binnen te halen? Heb je geen zin meer om uren bezig te zijn met acquisitie? Dan is waarschijnlijk e-mailmarketing dé oplossing voor jou!

Met e-mailmarketing heb je namelijk de mogelijkheid om op elk gewenst moment een product of dienst te promoten aan jouw mailinglijst. En het mooiste is nog wel dat je dit proces bijna volledig kunt automatiseren. Zo heb je amper omkijken naar je mailinglijst maar zorg je wel elke maand voor voldoende inkomsten.

In dit artikel leg ik in 5 eenvoudige stappen uit hoe jij vandaag nog aan de slag kunt met e-mailmarketing. Deze 5 stappen bestaan uit de volgende onderwerpen;

  • Bedenk een geschikt onderwerp voor jouw niche en zorg voor een goede headline
  • Eerst geven, dan ontvangen. Maak een product dat je gratis kunt weggeven in ruil voor het e-mailadres van jouw potentiële klant
  • Maak een landingspagina om e-mailadressen te verzamelen
  • Koppel een e-mailmarketing systeem aan je landingspagina
  • Plus een bonus tip die je veel werk uit handen gaat nemen :)

Laten we maar snel aan de slag gaan, zodat ook jij net zoals ons maandelijks nieuwe klanten krijgt via e-mailmarketing.

Stap 1: Bedenk een geschikt onderwerp

Een bezoeker op jouw website zal niet zomaar zijn naam en e-mailadres achterlaten. Daarvoor wilt een bezoeker meestal iets in ruil voor terugzien. Een e-book of een gratis videocursus bijvoorbeeld.

Het onderwerp is het eerste wat de bezoeker te zien krijgt. Daarom moet het onderwerp aanspreken en de aandacht van je bezoeker vangen.

Onze branche is erg breed. Binnen de internet marketing wereld kunnen we het hebben over van alles en nog wat. De basis van een goede website ligt echter bij de indeling. Klopt de indeling van een website niet dan zal deze ook niet of nauwelijks resultaat opleveren. Met andere woorden; de website is niet conversiegericht.

Stap twee is het hebben van voldoende bezoekers op je website. Zonder website bezoekers geen resultaat. Hierbij is het de truc om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Opdracht: Waar hebben jouw klanten behoefte aan? Richt het onderwerp van je e-book of video op de meest voorkomende problemen binnen jouw branche.

Stap 2: Zorg voor een goede headline

De headline is het eerste wat je bezoeker te zien krijgen. De headline is de titel die bovenaan de pagina staat die ervoor zorgt dat de aandacht van je bezoeker wordt getriggerd. Je hebt in de vorige stap een goed onderwerp uitgekozen voor jouw e-mailmarketing systeem. Nu gaan we voor een goede headline bedenken voor het krijgen van opt-ins.

De juiste headline

Een goede headline voldoet aan de volgende voorwaarden;

  • Vangt de aandacht van jouw website bezoeker
  • Omschrijft een pijnpunt van jouw doelgroep
  • Legt uit dat jij de oplossing hebt (in jouw e-book of videocursus)

Voorbeelden headlines

Enkele voorbeelden van goede headlines zijn;

  • Energie tekort? Schrijf je in en ontvang direct 4 tips om je dag vol energie te starten!
  • Bereik meer succes met je website in 5 stappen
  • Ontdek hoe jij €xx.xxx per maand kunt verdienen met jouw niche

Opdracht: Wat zou jij als headline kunnen gebruiken? Schrijf er minstens vijf op en kies er één uit die je gaat gebruiken.

Stap 3: Geef een cadeau in ruil voor een e-mailadres

Bij stap 1 hadden we het al kort over het weggeven van een cadeau in ruil voor een e-mailadres. In deze stap gaan we hier iets dieper op in.

Bezoekers van je website gaan niet zomaar hun naam en e-mailadres achter laten. Ze willen het gevoel hebben dat je echt toegevoegde waarde levert. Dit kan door bijvoorbeeld enorm waardevolle blog artikelen te schrijven of je kunt je website bezoeker verleiden door een cadeau weg te geven. Een goed voorbeeld van een cadeau in ruil voor een e-mailadres is een e-book of videocursus die gerelateerd is aan het onderwerp van jouw blog.

ebook1

Voorbeeld cadeau

Wij geven geïnteresseerden op onze website een videocursus cadeau in ruil voor hun e-mailadres. In deze videocursus gaan we in op twee pijnpunten van onze doelgroep:

  • Mijn website heeft te weinig bezoekers
  • Mijn website levert te weinig resultaat op

Door in te spelen op deze pijnpunten laat je je abonnee realiseren dat jouw product dé oplossing is. Je product moet dan ook écht de oplossing zijn, je wilt namelijk dat klanten enthousiast over je zijn en via mond-tot-mond reclame je product promoten bij hun eigen netwerk. Zo behaal je namelijk meer resultaat uit je marketingstrategie.

Tip: Vermeld de waarde van jouw e-book of videocursus in de titel of de afbeelding van je product. Bijvoorbeeld: “E-book meer bezoekers in 7 stappen ter waarde van €39,-“. Zo laat je zien dat jouw product geld waard is maar dat ze het nu gratis krijgen.

Oké, In de vorige twee stappen heb je een goed onderwerp bedacht. Dat onderwerp is als het goed is een probleem die een hoop mensen binnen jouw doelgroep hebben. In stap 2 heb je een goede titel voor je e-book of videocursus bedacht.

Opdracht: Als je klaar bent met bovenstaande 2 stappen dan is het tijd dat je aan de slag gaat met stap 3. Je gaat een e-book of videocursus ontwerpen/ontwikkelen om waarde te geven aan je nieuwsbrief abonnees (opt-ins).

Stap 4: Maak een conversiegerichte landingspagina

In succeswebsites zit standaard een landingspagina sjabloon. Zie deze landingspagina als voorbeeld. Voor ons behaalde op moment van schrijven deze landingspagina indeling een resultaat van 28%. Van elke 100 bezoekers die op de landingspagina komt schrijven 28 mensen zich in voor onze videocursus.

lp1

Techniek gaat razendsnel. Inmiddels is bewezen dat een pop-up box conversie verhogend is. Volgende maand kan het een hele andere strategie zijn. Bij Succeswebsites houden we hier rekening mee en zorgen we ervoor dat altijd de laatste techniek geïntegreerd is in jouw Succeswebsite.

Stap 5: E-mailmarketing systeem koppelen aan landingspagina

De volgende stap is het koppelen van je e-mailmarketing systeem aan je landingspagina. Bij Succeswebsites werken we met MailChimp. MailChimp is tot 2000 abonnees gratis en je kunt maandelijks tot 10.000 e-mails kosteloos versturen. Ideaal dus om mee te beginnen.

Een aantal e-mailmarketing systemen die wij in het verleden gebruikt hebben of nu nog gebruiken zijn;

In principe maakt het niet uit welk e-mailmarketing systeem je aan je landingspagina koppelt. Elk e-mailmarketing systeem heeft zo zijn voor- en nadelen. Vergelijk en kijk wat het best aansluit bij jouw wensen.

Bonus tip: Maak gebruik van een autoresponder

Een autoresponder geeft je de mogelijkheid om automatisch e-mails te versturen naar je nieuwsbrief abonnees. Mocht zich dus iemand inschrijven voor je nieuwsbrief dan kun je automatisch een reeks e-mails versturen met daarin handige tips en veel toegevoegde waarde. Je kunt zelfs geheel geautomatiseerd je product of dienst promoten.

Dankzij de autoresponder functie (ook vaak automation genoemd) kun je een x aantal berichten op voorhand instellen die op de door jou geselecteerde datums worden verzonden. Op die manier kun je jouw abonnees “warm” maken voordat je jouw product/dienst promoot. Zo ben je verzekerd van een hogere conversie en meer verkopen van jouw product of dienst.

Autoresponder stappenplan

Speciaal om dit goed aan te pakken hebben wij voor jou een PDF ontworpen met daarin een stap voor stap uitleg hoe jij jouw autoresponder optimaal kunt inrichten. Klik hieronder op de link om jouw autoresponder stappenplan te downloaden.

17 manieren om je mailinglijst te verdubbelen

Nu je weet hoe je aan de slag kunt gaan met e-mailmarketing geef ik je 17 manieren om je mailinglijst binnen enkele weken kunt verdubbelen.

Plaats een opt-in formulier op de meest bezochte plekken

Elke website heeft bepaalde pagina’s die het meest bezocht worden. Zo doen bij ons de blog artikelen over zoekmachine optimalisatie en neurowetenschappen het erg goed. Dankzij deze twee blog artikelen krijgen we wekelijks nieuwe nieuwsbrief abonnees. Dat komt natuurlijk doordat we zowel in de sidebar (naast het artikel) als onder het artikel een opt-in mogelijkheid hebben toegevoegd. Daarnaast krijgt een nieuwe bezoeker van onze website na een xx aantal seconden een pop-up te zien met daarin de mogelijkheid om zich in te schrijven.

optin1

Naast de bekende plekken zoals de sidebar van je blog of onder een blog artikel kun je ook denken aan andere plekken waar je je opt-in formulier kunt plaatsen. Voorbeelden zijn om op je Facebook bedrijvenpagina, in de handtekening van e-mails die je verstuurd of op de homepagina van je website (direct in de header) een opt-in mogelijkheid te plaatsen.

Spreek de juiste taal van je doelgroep

We zijn er in het begin van dit artikel al op ingegaan maar kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Zorg voor pakkende titels en goede teksten op de landingspagina of bij opt-in formulieren. Als jouw doelgroep graag met “u” aangesproken wordt dan moet je niet je teksten in de “je” vorm schrijven. Zo loop je geheid extra inschrijvingen op je mailinglijst mis.

Geef oprechte waarde weg

Eerst geven, dan ontvangen luidt het gezegde. En ook in dit geval is dat glashard de waarheid. Je zult eerst iets van waarde moeten geven of “ruilen” in ruil voor een e-mailadres.

Als daarnaast de inhoud van jouw nieuwsbrief zo enorm waardevol is gaan je abonnees het delen of in hun netwerk vertellen over wat je wel niet gratis aanbiedt aan je abonnees. Hoe meer waarde je levert, hoe meer je ervoor terug zult krijgen op termijn.

Hou het inschrijfproces simpel

Het is belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te houden. Heb je bijvoorbeeld geen naam nodig omdat je niet je mailinglijst aanspreekt met de voornaam dan kun je beter enkel om een e-mailadres vragen. In dat geval hoeft de website bezoeker niet te veel na te denken. Hij hoeft alleen maar zijn e-mailadres in te vullen en op verzenden te drukken.

Maak je je nieuwsbrief wel persoonlijk omdat dat gebruikelijk is binnen jouw branche? Vraag in dat geval dan bijvoorbeeld enkel om de voornaam (Hallo, Mike!).

Zorg voor verschillende opt-in formulieren

Niet iedereen is geïnteresseerd in één onderwerp. Maak daarom op je blog voor elk onderwerp een aparte opt-in met een apart “cadeau” dat je weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Zo zorg je voor maximale opt-ins.

optin2

Elke bezoeker is anders. Als mensen gericht op zoek zijn naar informatie over zoekmachine optimalisatie dan moet je ze geen e-book over e-mailmarketing aanbieden.

Ben je actief op social media?

Ja of nee? Je bent pas actief op social media als je eens per dag een bericht publiceert op je account. En dan bedoel ik niet dat je aan het wandelen bent met de hond maar doelgericht je doelgroep voorziet van waardevolle informatie.

Wist je dat je dit hartstikke simpel kunt automatiseren door gebruik te maken van bufferapp.com. Kost je hoogstens 30 minuten werk in de week om een week vooruit te plannen.

Wil je liever 200 berichten op voorhand inplannen? Maak dan gebruik van het pro pakket voor slechts $10 per maand.

Tip: Laat je social media vriendjes en vriendinnetjes een uur op voorhand weten dat je een nieuwsbrief de deur uit doet. Zo zorg je ervoor dat nieuwsgierige mensen zich alsnog even snel inschrijven voor je nieuwsbrief.

Voorbeeld zin om de aandacht van je social media volgers te vangen;

Vandaag om 12 uur verstuur ik mijn nieuwsbrief “9 manieren voor meer website bezoekers”. Ben je nog niet aangemeld? Meld je nu snel aan: [link]

p.s. volg ons ook direct even ;-) Klik op een van onderstaande buttons om naar onze social media pagina’s te gaan.

Plaats referenties van klanten op je landingspagina

Hebben klanten dankzij jouw product of dienst goede resultaten bereikt? Laat ze een referentie schrijven en vermeld deze (indien mogelijk met bewijs) op je landingspagina. Dit zorgt voor sociale bevestiging en verhoogd de kans dat bezoekers zich inschrijven voor je e-maillijst.

Verwijs tussen blog artikelen door naar je opt-in pagina

Als je net zoals ons regelmatig blog artikelen schrijft en veel waarde levert aan je doelgroep dan kan dit voor een extra boost zorgen.

Tip: Zorg ervoor dat je 100% achter je eigen artikelen staat. Een artikel is pas goed als jij 100% tevreden bent. Zorg ervoor dat je zoveel waarde geeft aan jouw doelgroep dat ze zich haast wel moéten inschrijven.

Tests hebben uitgewezen dat blog artikelen van 1300 woorden of meer (zoals dit artikel, +3000 woorden) het beste werken. Je kunt je blog artikelen ook aanvullen met waardevolle video’s of infographics.

Pop-up weergeven

Als je voor het eerst een artikel leest op onze website dan zul je ongetwijfeld halverwege het lezen van het artikel onderstaande pop-up gezien hebben. Klik je op “Nee, ik wil geen succes” dan zul je niet verder gestoord worden. Klik je daarentegen op “Ja, laat me direct zien hoe” dan krijg je het volgende scherm te zien.

Je hebt verschillende soorten pop-ups:

  • Na een x aantal seconden (15-45 seconden, bijv. tijdens het lezen van je blog artikelen) verschijnt een pop-up
  • Bij het naar beneden scrollen op je blog pagina.
  • Vóór het verlaten van de website

popup1

Zorg ervoor dat het tonen van pop-ups niet irritant wordt (overkill). Plaats een cookie op je site zodat de pop-up scherm maar één keer getoond wordt per bezoeker.

Zorg ervoor dat de pop-up eenvoudig te sluiten is. Ga niet allemaal vreemde trucs uithalen om mensen in te laten schrijven.

Valt het je op dat we niet vragen om een naam en e-mailadres achter te laten? We vragen bewust “Waar zullen we deze Gratis videocursus naartoe sturen?”. Op die manier maak je de drempel lager.

popup2

Toon een bedankpagina na inschrijving

Verwijs bezoekers die zich ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief naar een bedankpagina. Op de bedank pagina geef je uitleg over de vervolgstappen en hebben abonnees de mogelijkheid om jouw opt-in pagina te promoten. Wellicht dat het netwerk van jouw abonnee ook zit te wachten op jouw tips!

bedankt1

Split-test je landingspagina

Met split-testen (ook wel A/B testen genoemd) kun je vrij vlot zien welke landingspagina het beste converteert.

Stel je heb twee landingspagina’s. Landingspagina A en landingspagina B. 50% van je bezoekers zien landingspagina A en 50% ziet landingspagina B. Als uit tests blijkt dat landingspagina B voor 10% meer conversie zorgt weet je dat je beter al het verkeer naar landingspagina B kunt sturen.

Je kunt hier verder in gaan door bijvoorbeeld je headline (titel) te testen, de kleur van de button of de tekst op de pagina structureel te verbeteren. Als je hier de nodige tijd en aandacht aan besteed zul je zien dat je met hetzelfde aantal bezoekers steeds meer nieuwsbrief abonnees krijgt.

Maak je website persoonlijk

Tegenwoordig doen mensen zaken met mensen. Niet meer met grote corporaties die zich achter telefoonnummers verschuilen. Laat je zien op je website. Wees open en betrouwbaar naar je website bezoekers toe. Dit vergroot de kans op nieuwsbrief abonnees aanzienlijk. Je hoeft er vaak alleen maar om te vragen ;-)

Geef korting weg in ruil voor opt-ins

Waar webwinkels heel goed op inspelen is dat ze 5% korting geven als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Zo heb je een e-mailadres die je later nog eens kan benaderen om een product of dienst te promoten. Wellicht kan jij ook een leuke actie bedenken om meer opt-ins te verzamelen en zo je mailinglijst te verdubbelen.

Zorg voor opvallende opt-in formulieren op je website

Kleurgebruik is erg belangrijk. Groen (actie), blauw (vertrouwen) en oranje (nog meer actie) zijn kleuren die veelal gebruikt worden. Laat je goed informeren over welke kleuren bij jouw doelgroep passen. Kleurgebruik is ook iets wat je goed kunt split-testen.

Plaats een video op je landingspagina

We zijn allemaal druk tegenwoordig. We hebben haast, haast en nog meer haast. Door de drukte hebben we geen zin om lange teksten te lezen. We zijn leesmoe geworden. Een video is de oplossing en zorgt ervoor dat iemand in 45 seconden tot max. 1 minuut kan zien waarom hij of zij zich moet inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Zorg voor voldoende vertrouwen

Vermeld bij je opt-in formulieren dat je vertrouwelijk omgaat met het e-mailadres en deze nooit aan derden doorverkoopt (en doe dat dan ook nooit!).

Vertrouwen is vandaag de dag een belangrijk onderdeel om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen. We worden dagelijks lastiggevallen met ongewenste e-mails en willen dat het liefst voorkomen. Door duidelijk te laten weten dat je vertrouwd omgaat met iemand zijn persoonlijke gegevens vergroot de kans dat hij of zij zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.

Nieuwsbrief doorsturen

Bied je nieuwsbrief abonnees de mogelijkheid om je nieuwsbrief door te sturen naar familie, vrienden of kennissen. Als je waardevolle inhoud deelt aan je abonnees zullen ze eerder geneigd zijn het door te sturen.

Zorg voor voldoende verkeer op je opt-in landingspagina’s

Om voldoende nieuwsbrief abonnees te krijgen is het belangrijk veel doelgericht verkeer naar je opt-ins landingspagina te sturen. Dit kan op heel veel manieren. Van het promoten van een link naar de landingspagina op social media tot aan het vermelden van de link op je briefpapier. Om maar een paar dingen te noemen ;-) Je kunt vast wel wat creatiefs bedenken.

Het is belangrijk om jezelf de vraag te stellen; “Waar zit mijn doelgroep”? Zit je doelgroep bijvoorbeeld op LinkedIn? Wees dan actief in LinkedIn Groups en wellicht vergroot je zo je bereik.

Last but not least…

Je hebt zojuist 17 manieren gelezen om je mailinglijst te verdubbelen. Kies een 3 tot 5 tal manieren en focus je daarop. Wijk niet af totdat je je doel bereikt hebt.

Toch willen we je nog één tip geven waarmee wij sinds kort zelf ook zijn begonnen. Je kan je wel altijd op organisch verkeer blijven focussen maar door te betalen voor je verkeer zul je vele malen sneller resultaat bereiken.

Maak een betaalde campagne op Facebook of Google Adwords

Google en Facebook zijn de twee grootste organisaties waar je kwalitatief verkeer kunt inkopen. Meer dan 95% van de Nederlanders maakt gebruik van Google om te zoeken en ruim 9 miljoen Nederlanders maakt gebruik van Facebook (bron). Deze social media kanalen zijn dé ideale kans om jouw doelgroep te bereiken.

 

Ben je een zakelijke dienstverlener? Dan is wellicht LinkedIn interessant voor jou. Ook op LinkedIn kun je doelgericht adverteren.

Ons doel met betaalde advertenties is het verzamelen van meer e-mailadressen. Je kan namelijk wel directe sales toepassen maar de kans is erg groot dat men afhaakt of je niet eens de kans geeft je product te promoten. Door eerst e-mailadressen te verzamelen heb je de mogelijkheid om eerst je abonnee op te warmen voordat je jouw product promoot.

Conclusie

Ja je zult geld moeten uitgeven als je snel resultaten wilt behalen. Maar op de lange termijn kan betaald verkeer je veel meer opleveren. Dat komt doordat je heel doelgericht je doelgroep kunt “targetten”. Je kunt bij LinkedIn, Facebook en Google Adwords dat je enkel je advertenties wilt tonen als men zoekt op een bepaalde zoekterm of als men een bepaalde pagina heeft geliked.

Geef je liever geen geld uit? Dan kun je ervoor kiezen om aan de slag te gaan met content marketing. Dit is een lange termijn strategie die ook goed kan werken. Je zult er alleen wel meer tijd en energie in moeten steken.

Nu is het tijd voor actie. Ga aan de slag met bovenstaande punten en verdubbel die lijst van je!

Veel succes :-)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.